Azt tudjuk ugyebár, hogy nincs új a nap alatt, de a nagynevű sztárépítészek munkái között tallózva mégis meglepődtem, hogy ennyire nincs... naívan azt gondoltam, hogy csak én vagyok annyira kíváncsi, hogy rendre megnézzem mások munkáit, és hagyom, hogy bennem is gondolatokat, reakciókat váltsanak ki, de hogy más is így csinálja!? Vagy egyszerre találták volna ki egymástól függetlenül, mint annak idején a periódusos rendszert?
Mindenesetre szembetűnő a hasonlóság! És hogy miért pont most, ezen a három nagyjából egyszerre elkészült épületen (ha jobban körülnéznék, biztosan találnék még párat), fogalmam sincs! Azért elgondolkoztat, hogy gyakran egy technológia hoz elő egészen új lehetőségeket, mint például hajdanán a vasbeton a konzolos lemezeket, vagy egy meghatározó személyiség, aki hatással volt a környezetére, egy idő után sorra jelennek meg hasonmások... Van úgy, hogy egy vízió követel meg újfajta hozzáállást a tervezésben, amit aztán egy sor újabb megoldás követ, mint például a Sidney opera feszített szerkezetei után következő jópár híd.
Node lássuk ezeket a cikcakkos tetejű óriásokat a világ három eltérő pontján. Zaha Hadid munkáját egy ideje figyeltem már, így örömmel láttam, hogy pár hónap alatt félmillió látogatót vonzott. Azt persze sosem értem, hogy a redőzött tetőszerkezet - leszámítva, hogy a statikusoknak kihívás - többletköltsége hogyan megy át a bekerülésért felelős zsürorokon.
1. Zaha Hadid, Riverside Museum Glasgow, Skócia
Nos, itt kaptam fel a fejem! Mintha már láttam volna ezt az aláírásszerű gesztust. Melyik volt előbb? Ki tudja?
2. Herzog & de Meuron, Museum der Kulturen, Basel, Svájc
Legkevésbé a portugálon lepődök meg, még ki is nézem belőle, hogy évek óta ezen töri a fejét, és most kapóra jött a sulimegbízás. Persze látszik, hogy egészen más szerkesztési elvek alapján épül fel a konstrukció, sokkal magyarázhatóbban, mint az előző kettő.
3. Atelier Nuno Lacerda Lopes, Escola Mouriz, Mouriz, Paredes, Portugália
forrás: http://www.archdaily.com/