Mi ez?

Valaki azt mondta, hiába pakolta egy térbe mindazt, ami tetszett neki, mégis együtt egy nagy kavalkád lett belőle. Egyre nehezebb választani a sok lehetőség közül! Ez az ARCHIDEA egyik műhely-blogja!

Ajánlott témák

Friss topikok

Címkék

ablak (2) ábrázolás (2) álmennyezet (2) anyag (2) archidea (12) árnyékoló (9) átrium (2) barcelona (4) belmagasság (9) belsőépítész (3) belsőépítészet (27) bemutatás (3) berendezés (2) beton (2) Budapest (2) burkolat (3) bútor (3) design (19) designer (2) dió (2) divat (6) egyedi (24) energiatakarékos (2) építész (14) építészet (29) épület (9) fa (2) fal (9) fehér (6) felelősség (2) felújítás (5) felület (3) fény (5) földszintes (2) fotográfia (2) funkcionális (8) fürdőszoba (2) gardrób (4) gipszkarton (3) graffiti (2) grafika (3) hálószoba (2) hangulat (11) hasonlóság (2) háttér (4) ház (3) helyszín (2) homlokzat (11) innováció (5) inspiráció (3) installáció (4) iroda (2) kandalló (4) kép (2) kert (2) kertkapcsolat (2) kilátás (4) kivitelezés (3) klasszikus (2) (3) kompozíció (5) kontraszt (3) konyha (4) kreatív (3) kreativitás (8) különleges (11) lámpa (2) látvány (15) látványterv (2) látványtervezés (2) látvány tervezés (10) led (2) lépcső (2) luxus (6) makett (2) másolás (2) medence (2) megbízó (4) megoldás (13) minimál (3) minta (2) modellezés (2) modernizmus (2) mosdó (3) művészet (3) nappali (3) naptető (2) növény (5) nyílás (2) organikus (3) ötlet (17) padló (4) pályázat (2) panoráma (3) papír (2) passzív ház (2) példa (2) perspektíva (2) polc (2) probléma (2) rajz (3) retro (2) skicc (13) stílus (4) szakma (2) szekrény (3) szerkezet (6) szín (9) színes (2) szobor (4) tégla (6) telek (4) telekvásárlás (2) tér (11) téralakítás (7) terasz (10) térérzet (8) terv (5) tervezés (33) tervezési folyamat (6) tervezési program (4) tervezés folyamata (2) tervező (2) tervtanács (2) tető (3) trend (6) tv (5) új (2) újrahasznosítás (3) üveg (8) üvegtigris 3 (2) vázlat (2) vélemény (3) velencei biennálé (2) világítás (7) villa (3) víz (5) vizualizáció (5) vörös (5) wenge (2) zaha hadid (2) Címkefelhő

Kérj értesítést a legfrissebb cikkekről, bejegyzésekről

Teret alkotni, vagy alakítani egyaránt kihívás!

2010.11.20. 20:23 Jóföldi Szabolcs

Origami építész módra

Címkék: japán üveg építészet fal épület mosdó különleges

Elgyengültem! Képtelennek érzem most magam, hogy ellenáljak a kísértésnek, hogy bár általában saját munkáim, tapasztalataim, utazásaim kapcsán megfogalmazok kérdésekről, élményeimből írok, ezúttal kivételt ne tegyek és elfogultan ne áradozzak egy japán rezidenciáról, amit Koshugi Hirohisa mutatott be a Prop Position Architecture honlapján.

A vékonyított szegélyekkel megjelenő párkányok, lábakra állított, szinte papírlap szerűen hajtogatott, a párhuzamosokat és a függőlegeseket elfelejtő felületek, nagy üvegajtók elképesztő könnyedséget, és profizmust árasztanak magukból. A nyírfa a terasz közepén, majd a peremen végigfutó uszodai trambulinra emlékeztetető ülőke, az üveglapba ékelt tömör bejárati ajtó, finoman döntött bordás fa mennyezet, nappaliban mennyezeti bevilágító sáv,ferde falapon narancs üveg mosdó, tükör sehol (ja de, a zuhany oldalán krómózott csaptelep), diófa padló, minimálfürdő, bútorok nélkül, pad a kád-medencében, fölötte óriás tolóajtók a teraszra... elegancia felsőfokon.

Mondhatnánk, hogy mindezek nélkül meg lehet lenni. És ez igaz is, dehát sajnálom, odaáig vagyok érte! Alábbiakban minden további kommentár nélkül a ház:

218 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ÁghTamás 2010.11.21. 10:10:24

lélektelen, hangulattalan.

KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2010.11.21. 10:17:35

Igen, nekem is ez a bajom a minimal stilussal... Állati jól néz ki, de egy kis rumli (ami hozzátartozik az élethez) már nem fér bele az összhatásba.
Annak való, akinek van egy állandó takaritónője, aki pakol-takarit 24/7.

érdeklődő 2010.11.21. 10:45:03

Egy hét és vége a varázsnak...

zachar 2010.11.21. 10:45:43

Mibe van ezt kifűteni???
A minimált biztos kedvelte volna Hitler. Germániához mérten kongó belső terek...

Egy exkluzív konferencia-központ mellett el tudnám képzelni, hogy pár napra bérelnek ilyesmit a sznob főgóréknak.
De benne élni?

Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2010.11.21. 10:50:40

bebútorozatlan lakásban, tág terek között az embernek állandó hidegérzete van és lassan megőrül

arongeri 2010.11.21. 10:52:39

Csatlakozom az előttem szólókhoz. Nagyon cool, de olyan, mintha egy hotelben élnél, semmi otthonosság.

Donor 2010.11.21. 10:54:05

Szép iroda, de otthonnak nem kéne.

zachar 2010.11.21. 10:55:00

Tényleg.
A dunyhát hol tartják?
Hát a nagy lábost?
A összecsukható létrát?
Hol gyűjti a szennyest?
Szánkó?
DVD, könyv van a lakásban?
Vagy annyira elképesztően minimál, hogy nem is lakik benne senki?

egy nik a sok közül 2010.11.21. 10:57:15

a

homlokzat nagyon hasonlít Kenzo Tange házára:

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5b/Tange_House.jpg

@ÁghTamás: @Kőmíves Kelemen:

csak mert TI vagytok seggek a japán életszemlélethez, világlátáshoz, a japán hagyományos építészethez

@zachar:

attól függ, hol is áll ez a ház, milyen is ott az éghajlat, mert ha pl. Kyushun vagy Honsu dny-i részén, akkor déli tájolással ez a rengeteg üvegfelület éves szinten akár még pozitív energiamérleget is adhat

Donor 2010.11.21. 10:58:54

@zachar: A fűtéssel egyetértek. Én egy hasonló irodában dolgozok. (hasonló trendi modern dizájnépület) Télen teljes gőzzel megy a fűtés és fázunk, nyáron a klíma és melegünk van, a levegő ettől szárazabb mint a sivatagban (30% alatt ami már a műszer méréshatára alatt van)
Optikailag kellemes hely irodának, de baromi egészségtelen a légutaknak és a konfortérzet is zéró.

Donor 2010.11.21. 11:02:36

@egy nik a sok közül: A klaszikus japán papírházakkal nincs is bajom. Azok otthonosak a maguk módján és szépek is.
Az éves energia mérleg rendben is van, de az embert megint kihagytad a képletből, lásd előző hozzászólásomat.

zachar 2010.11.21. 11:05:28

@egy nik a sok közül:
Abban igazad lehet, hogy japánék más szemmel nézik, talán kultúra-függő a szemlélet is.
De inkább érzem ezt az építészeti vonalat vitrinnek, amit elnézeget az ember, de ha valaki benne lakik, agyilag tönkrevágja előbb-utóbb a falanszter-hangulat.

Van olyan, aki színtelen, üres fal- és üvegfelületek között érzi magát jól, Mazda-szalon méretű belső terekben?

zachar 2010.11.21. 11:09:44

@Donor:
"Télen teljes gőzzel megy a fűtés és fázunk, nyáron a klíma és melegünk van"

Itt NYILVÁN földhővel és napenergiával oldják meg, és nem ROMBOLJÁK a stílussal a környezetet... :)

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2010.11.21. 11:10:15

A nappalit a kilátás miatt tudnám irigyelni, de az egész ház nem ad semmi pluszt a hasonlóakhoz képest.

ljubityel 2010.11.21. 11:15:41

Szép is jó is.
Nem szabadna összetéveszteni egy átadást követő, fényképezéshez rendezett állapotot a "lakott" állapottal!
Ennek is megvan a maga kultúrája, akárcsak az építészetnek.
Azért mosolyogni való a sok fanyalgó komment! Gondolom, szívesen mellétennék a saját, sokkal jobbnak gondolt kecójukat, csak hogy megtudjuk a tutit!
:-)

AnnaKarenina 2010.11.21. 11:18:56

Szép ez. És az origami nagyon jó hasonlat.
Amit mi a hagyományaink miatt hiányolunk belőle, az a táj, ami körülveszi és lelket, mozgalmasságot ad neki. Ha egy hagyományos japán belső teret nézünk meg, az is nagyon egyszerű és azt sem nagyon értjük. (Itt meg eleve nagy terekről van szó és hipermodern kényelmi berendezések vannak, végül is a világ bármely részén állhatna.)

_zolesz 2010.11.21. 11:24:39

Gyönyörű ház.
Az építészeti fotózás műfajához pedig hozzátartozik, hogy eltesszük szem elől a saját dolgainkat. (tanulhatnának az ingatlanosok, és néha eltakaríttathatnák a sok nippet és lomot).

Egy ilyen ház tulajának pedig telik bőven takarítónőre is, fűtésre-hűtésre is, de szerintem azért gondoltak a fenntarthatóságra is a tájolásnál és a megfelelő szerkezetek kiválasztásánál.

kopaszállat 2010.11.21. 11:31:16

Szép-szép, mint a zsiráf, de otthon(nak)ra nem kéne :)
by Gizi :) :) :)
sunáznám

egy nik a sok közül 2010.11.21. 11:31:26

NAGYON LEEGYSZERŰSÍTVE a nagyon egyszerűek kedvéért:

a HAGYOMÁNYOS JAPÁN ÉPÍTÉSZET - az átlag lakóház s nem a főúri, védelmet, hadászati funkciót is szolgáló várak - LÉNYEGE a nyitottság a természet, a környező táj felé.

A japán ház nem az ég felé tör, hanem elterül a tájon és befogadni igyekszik a terméészetet, nem kirekeszteni.

zachar 2010.11.21. 11:35:56

@AnnaKarenina:
"Szép ez. "

Ugye nem ez a kérdés, mert legyen szép.
Szépek a piramisok is.
Az a kérdés, élnél-e benne?

"Itt meg eleve nagy terekről van szó és hipermodern kényelmi berendezések vannak, végül is a világ bármely részén állhatna."

Mire gondolsz?
Folyó hideg-meleg víz?
Baszom nagy kád/medence (na jó, esetleg ez, de dzsakudzi az átlagos sznobok házában kötelező).
Egyetlen szekrény nincs sehol.
Nézd meg a ferde falakat, az üvegfelületekre néző 20 személyes ülőgarnitúrát.
Nem tudsz elhelyezni egy szakadt gigaplazmatévét sem.
Legfeljebb plafonra.
Vagy padlóra.
Vagy a kertbe.
Konyhát látjuk?
Nem látjuk.
Na látjuk.
Ja, hogy otthon nem zabálunk, csak étteremben?
O.k...

zachar 2010.11.21. 11:39:04

@ljubityel:
"Nem szabadna összetéveszteni egy átadást követő, fényképezéshez rendezett állapotot a "lakott" állapottal!"

Szerintem nem a szétdobált pulcsikat, a pókhálós mennyezetet és a fogkrémes mosdókagylót hiányoltuk itt páran... nincsenek meg a normális, emberi élethez szükséges feltételek... :)

lehuto 2010.11.21. 11:43:28

Pöpec kégli. Elôttem majdnem mindenki visszaadta a kulcsot, szóval mikor költözhetek? Ti meg, srácok, maradjatok csak a sztálinpalotáktól a makoveczi giccsig terjengô lélekkel teli magyar valóságban. :)

ljubityel 2010.11.21. 11:53:42

@zachar:
Miből feltételezed, hogy ami neked "normális" az másnak is az?
Pont az interneten kellene a kultúrák másságáról magyarázni?
Ehhez a színvonalhoz is fel kéne nőni, mint pl. a zenében egyhez s máshoz!
Ha valamit nem értesz, nem látsz, nem vagy képes felfogni, akkor talán először magadban keresd az okokat!
Bátran feltételezd, hogy aki ezt terveztette építtette az tisztában volt az építészet mibenlétével, és olyat építtetett magának, amiben tudna és szeretne élni. Ráadásul lehet is! Nem is akárhogy! Ha valaki nem tudna, az az ő baja.

zachar 2010.11.21. 11:53:46

@egy nik a sok közül:
Ha befogadni igyekezne a természetet, minek tette lábra?
Ez aztán tényleg idegen a tradicionális japán építészettől.

www.prop-position.co.jp/kuma/images/17.jpg

www.prop-position.co.jp/kuma/images/20.jpg

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.21. 11:54:52

@egy nik a sok közül: aláírom nagybetűkkel, hogy segg vagyok. Csak azt mondja meg valaki, hogy a japán gyerek nem hajigálja szét a játékait? Mert akkor most azonnal becserélem az enyémeket :)

Jójó, persze, értem - ha jön a fotós, takarítunk. De számomra az az élhető ház, ami velem él. A sok üvegfelület nagyon szép, de nem szeretném, ha a szomszéd tyúkjai reggel az én fenekemet néznék, amíg álmosan kitotyogok a budira...

zachar 2010.11.21. 11:55:41

@lehuto:
"Ti meg, srácok, maradjatok csak a sztálinpalotáktól a makoveczi giccsig terjengô lélekkel teli magyar valóságban. :)"

Veled együtt... + ne lepődj meg, ha a bilibe lóg a kezed :)

zachar 2010.11.21. 11:59:23

@21 hónap:

"Jójó, persze, értem - ha jön a fotós, takarítunk. De számomra az az élhető ház, ami velem él. A sok üvegfelület nagyon szép, de nem szeretném, ha a szomszéd tyúkjai reggel az én fenekemet néznék, amíg álmosan kitotyogok a budira..."

Te, teeeee ... paraszt, tee!!
Hát ezek az uraságok itten megvesznek 6 km2 telket körűl, a végibe egy kontainerbe felvesznek egy hajléktalant kertésznek, aszt az meg egész nap nyírja nekik a füvet, meg szedi a gajjat, hogy harmóniában élhessenek a természettel.
Kivéve, amikor odadörrent a hochkulturált szamuráj jellegű állampolgár a zasszonynak, akkor nem szabad az insideout ház közelében tartózkodnia qvazimodonak... vagy marad a pince kufircolni.

ljubityel 2010.11.21. 12:01:38

Itt nézegethetők az építész (Koshugi Hirohisa)
további munkái:
japan-architects.com/prop-position/projects.html
Lehet tanulni belőlük!
Aki pedig csupán kézbilibelógatós szintig képes hozzászólni, az valóban jobban teszi ha csendben marad a putrijában, ül a hitelre vett plazma TV előtt, és főzi a pacalt a nagyfazékban!

L.A. · http://blog.fuggoagy.hu 2010.11.21. 12:02:36

jaj.
vegyétek már észre, hogy ez egy nyaraló!
így gondoljatok rá.

Öreg Sam 2010.11.21. 12:03:40

@AnnaKarenina:
" a világ bármelyik részén állhatna"
Kivéve a mi 93 000 nkm-ünket,mert kiváncsi lennék,hogy erre a tervre melyik önkormányzat mindenható épitési osztálya adna engedélyt :)

zachar 2010.11.21. 12:04:45

@ljubityel:
"Miből feltételezed, hogy ami neked "normális" az másnak is az?"

Ösztön + keresztény/zsidó kultúrkör.
Amit nem kívánsz magadnak, másnak se kívánd, meg ilyesmi.

"Pont az interneten kellene a kultúrák másságáról magyarázni?"

Nagyon nem kéne.

"Ha valamit nem értesz, nem látsz, nem vagy képes felfogni, akkor talán először magadban keresd az okokat!"

Kerestem, de nem találtam magamban okokat.
Arra jutottam, hogy ezzel a házzal van gond, órjási.
Művész tervezte (nem mucsai magyar, hanem JAPÁN, azaz színvonalas!!!!), sznoboknak, és én nem vagyok sznob.

"Bátran feltételezd, hogy aki ezt terveztette építtette az tisztában volt az építészet mibenlétével, és olyat építtetett magának, amiben tudna és szeretne élni."

Ezt meghagyom neked.
Magának építette volna?
Kétlem.

zachar 2010.11.21. 12:05:20

@L.A.:

"vegyétek már észre, hogy ez egy nyaraló!"

Ja, annak faxa.
Má' megijedtem, hogy lakóháznak szánták.

L.A. · http://blog.fuggoagy.hu 2010.11.21. 12:07:06

@zachar: azt nem tudom, minek szánták, de a végeredmény ez lett :)

zachar 2010.11.21. 12:07:13

@ljubityel:

"Aki pedig csupán kézbilibelógatós szintig képes hozzászólni, az valóban jobban teszi ha csendben marad a putrijában, ül a hitelre vett plazma TV előtt, és főzi a pacalt a nagyfazékban!"

Honnan tudtad????
Ismersz?

AnnaKarenina 2010.11.21. 12:07:46

@zachar: Nem vagyok abban biztos, hogy mindent látunk a házból (pl. konyha), bútorokat meg el lehet helyezni még benne. A többire meg az vonatkozik, amit írtam, a mi hagyományaink mások, a lakásaink, házaink sokkal inkább védenek a külvilágtól, ami normális is, hiszen egy nagyváros közepén pl. én sem tenném ki az életemet közszemlére. Megnézhetsz egy régi magyar parasztházat is, teljesen az ellenkezője egy japán hagyományos háznak, masszív, kicsi ablakokkal, nyáron a meleg, télen a hideg ellen véd, állhat a legszebb kert közepén, abból nem enged be szinte semmit. De nem is a kert a jellemző, hanem főként a gazdasági funkció (istálló, gazdasági udvar, megművelt föld.) Ennek is megvannak a történelmi-kulturális okai. Egy hagyományos japán belsőben sem tud sokat kezdeni az európai, az ottani hagyomány, életszemlélet beéri a minimális dolgokkal. A lakószobák funkciója változó, a tatamin ülhetsz, alhatsz, a tereket tolóajtóval variálhatod, a tárolóhelyek rejtve vannak.

AnnaKarenina 2010.11.21. 12:08:32

@Öreg Sam: Hát nem is Magyarországra gondoltam.:) De miért ne adna engedélyt?

zachar 2010.11.21. 12:09:14

@ljubityel:
"Itt nézegethetők az építész (Koshugi Hirohisa)
további munkái:"

Na... ezek fényében MÁR tudom értékelni Makoveczet...

Cuppanj a végére! (törölt) 2010.11.21. 12:13:59

Nem tetszik.Rideg,hideg a sok fa ellenére.
Irodának talán...

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.21. 12:14:37

@zachar: ja, mert Japánban úgy mérik a telket, mint a krumplit :)

@ljubityel: ja, lehet. Tud a bácsi magastetőt tervezni?...

Egyébként tévém nincs, a pacaltól szimplán elhányom magam, viszont megyek vissza a statikus agyszüleményét magyarítani :P

zachar 2010.11.21. 12:15:23

@AnnaKarenina:
" Nem vagyok abban biztos, hogy mindent látunk a házból (pl. konyha), bútorokat meg el lehet helyezni még benne."

Nem nagyon.
Nézd meg a linken a képeket (30 db):

www.prop-position.co.jp/kuma/

Mindenhol ferde falak, üvegfelületek.
Egy óriási (SZÉP!!!!!) vitrinház.

"Megnézhetsz egy régi magyar parasztházat is, teljesen az ellenkezője egy japán hagyományos háznak, masszív, kicsi ablakokkal, nyáron a meleg, télen a hideg ellen véd, állhat a legszebb kert közepén, abból nem enged be szinte semmit."

Tényleg nem akarok kötözködni, de a magyar paraszt sohasem bent kuksolt az ingatlanba', hanem kora reggeltől késő estig dolgozott, KINT a természetben.
Ami kis időt bent töltött, abban meg nem hiányolta a karnyújtásnyira kapirgáló tíkok látványát.
Ennyit a magyar parasztokról (japcsik seholse vannak).

"A lakószobák funkciója változó, a tatamin ülhetsz, alhatsz, a tereket tolóajtóval variálhatod, a tárolóhelyek rejtve vannak."

Itt vannak európai ülőbútorok, ez idegen a japán hagyományoktól.
Ez egy NYUGATI minimál stílusban megépített kéró.
Bárki divatos minimál-építészt előveszel Párizsból vagy Los Angelesből, és megépíttetsz vele egy házat, nagyjából ugyanezt elmondhatod arról a házról is, mint erről.
Ez NEM japán ház...

AnnaKarenina 2010.11.21. 12:16:44

@zachar: @ljubityel: Szerintem ebbe nem kellene indulatokat vinni, a szépségen nem lehet vitatkozni, mert az mindenkinek más. Azon sem érdemes, hogy mások lehetnek egy lakással, házzal kapcsolatban elvárt funkciók.
Egy valamit azért Zachar figyelmébe szeretnék ajánlani: a japán kertet, ahol pár négyzetméteren is tökéletesnek mondható szépséget, harmóniát tudnak teremteni, tehát nem olyan elvetemült népség.:)

zachar 2010.11.21. 12:17:45

@21 hónap:
"ja, mert Japánban úgy mérik a telket, mint a krumplit :)"

Ja, pénzért mindent.
Láttad a képeket?
Szerinted egy külvárosi raktárnegyedben áll az a ház?
Hátakkor :).

zachar 2010.11.21. 12:20:36

@AnnaKarenina:

"Egy valamit azért Zachar figyelmébe szeretnék ajánlani: a japán kertet, ahol pár négyzetméteren is tökéletesnek mondható szépséget, harmóniát tudnak teremteni, tehát nem olyan elvetemült népség.:)"

Nekem mondod? Hosszú évekig maketteztem.
A japánok harmóniában, kiegyensúlyozottan élnek a természettel, amit igen fejlett nehéziparuk, és következetes bálnavadászatuk is tanúsít.

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.21. 12:21:54

@zachar: láttam. Majdnem minden külső képen belóg valami szomszédos hodály. Persze-persze, a garázs, meg a kertészlak. De talán mégiscsak jogosan vetettem fel a reggeli seggvakarászás kétes intimitását...

A bútorok egyébként valóban nem a japán hagyományokat gondolják tovább, a térkihasználás végképp nem. Kíváncsi lennék, ott milyen a görbevonalzós társaság, aki nem folyóiratépítészkedik. Vagy legalábbis nem ebbe az újságba rajzol...

AnnaKarenina 2010.11.21. 12:22:09

@zachar: Gondolom, a japán paraszt meg a rizsföldeken kapirgált.
Amit a továbbiakban írtam, hogy a világ bármely részén állhatna, az egybecseng azzal, amiről azt írod, hogy ez nem hagyományos japán ház.

Nem érdemes gerjeszteni a vitát, neked nem tetszik, másnak meg tetszhet.

phls 2010.11.21. 12:23:07

Félmunka. Az építész úr a vonalzó használatát már ügyesen kitanulta. A körző még idegen tőle -- talán majd később.

Goompah 2010.11.21. 12:23:27

Berendezve biztos másképp nézne ki, lakályosabbnak látszana. A hatalmas ablakok tetszenek, ám óriási kihagyott lehetőség az emeleten a világító mennyezeti ablakok kihagyása. A 6. és a 10. képen fájó a hiányuk.

AnnaKarenina 2010.11.21. 12:24:41

@zachar: A japánok sem maradtak meg a hagyományos életüknél, mint ahogy mi sem. A bálnákat valóban nem kéne, de ennek kevés köze van ehhez.

zachar 2010.11.21. 12:24:44

@21 hónap:
"De talán mégiscsak jogosan vetettem fel a reggeli seggvakarászás kétes intimitását..."

Ha a TRENDBEN akarsz maradni, hát addig vakarod, amíg viszket, a paplan alatt, és aztán kelsz fel.
Esetleg építesz egy kis sátrat a nappali közepén, ha magánéletre vágysz.

zachar 2010.11.21. 12:29:49

@21 hónap:
"Kíváncsi lennék, ott milyen a görbevonalzós társaság, aki nem folyóiratépítészkedik. "

Ilyen pl.:

www.best-home-furnishings.com/2009/02/perspective-freehand-style-of-home_09.html

zachar 2010.11.21. 12:31:13

Egyébként, meg akit érdekel, tipikusan milyen lakásokban élnek a japán pógárok:

www.tokyoroomfinder.com/

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.21. 12:31:43

@zachar: házat is tudsz linkelni? A nyoszolya érdekes, de jobban érdekelne, hogy náluk hogy épül vissza a hagyományos.
És köszönöm az okítást!

bigthereal 2010.11.21. 12:34:27

@egy nik a sok közül: te olyan okos vagy, és nagyon otthonosan mozogsz a japán kultúrában, taníts még, óh mester...

acsa77 2010.11.21. 12:34:50

Amíg egy ilyen ház többszörösébe kerül bármely átlagos, korszerű, energiatakarékos családi háznál (nm-re vetítve), addig ez nem minimalista, hanem nagyzoló, giccses környezeti bunkóság. A japánoknál a helytakarékosság és a művészi hatékonyság a hagyomány, itt csak pazarló diszfunkcionalizmus van, még ha lennének is tömegével beépített szekrények. Otthonossá nehezen tehető, és nem a büdös zoknikra gondoltam. Még a nem túl magasröptű tévés lakásátalakítások is hozzáértőbbek. Jobban odafigyelve sok a balesetveszélyes megoldás, kisgyerekeseknek szinte tabu a ház. Tele van eklektikus össze-vissza-megoldásokkal, hidegek, és pazarlóak a világításmegoldások. Ha már óriási üvegek, akkor automata redőnyrendszer, ami nincs.

Egyébként tetszőleges, emberközeli építési stílusba lehet korszerűséget, otthonosságot, ötleteket vinni, de ez inkább csak pornórajongó gazdag ficsúroknak a kirakatháza.

2010.11.21. 12:38:18

@zachar: "A minimált biztos kedvelte volna Hitler. Germániához mérten kongó belső terek... "

Hát nem. A modern építészetet (és ez a ház modern, Corbusier manifesztójának szinte összes eleme megvan) Hitlerék kozmopolitának és németellenesnek találták. A bauhaust igen gyorsan felszámolták, a hivatalos építészeti irányt pedig Speer megalomán szarságai jelölték ki. (Amit gondolom a legtöbb ember szépnek találna, de ebbe most ne menjünk bele.) Ugyanúgy utálták a modern képzőművészetet, a jazzt és lényegében mindent, ami jó (lásd entartete kunst).

Az épület szerintem szép, élni is bizonyára jól lehet benne.

zachar 2010.11.21. 12:42:16

@a chinese lollipop man:

"A modern építészetet Hitlerék kozmopolitának és németellenesnek találták. "

Nem mondod?

"Ugyanúgy utálták a modern képzőművészetet, a jazzt és lényegében mindent, ami jó (lásd entartete kunst). "

Ez a "lényegében mindent, ami jó" egy elég nagy ökörség részedről.
Lásd a műgyűjtő nácikat.

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.21. 12:43:08

@zachar: nem erre gondoltam. De majd utánaolvasok, köszönöm.

@a chinese lollipop man: szépen lenáciztál minden ellenérzőt - köszönjük a vasárnapi szentenciát.
Hogy lehet élni egy olyan házban, ahol a fürdőszobában nemhogy a hatvanhétféle kencét, de még a szappant sem lehet letenni? És ahol nincs könyv?... A bútorozás szemmel láthatóan megvolt, mert a székek nem hinném, hogy különösebb statikai funkcióval bírnának, mint ahogy a kilométeres ülőgarnitúra sem.

p.s.: nem szeretem a jazzt sem. Gondolom, az általad kozmopolitának és liberálisntak tartott világszemlélet mindent elfogad - kivéve, ami tőle különböző...

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.21. 12:44:23

@21 hónap: még mielőtt politizálásba fulladna a dolog: liberális nézeteket vallok, de vannak dolgok, amiktől fázom. Ilyen pl. a fent szereplő ház. Amiért egyébként ettől függetlenül hálás vagyok, mert rengeteg gondolatot indított el bennem.

zachar 2010.11.21. 12:46:28

@acsa77:
"Jobban odafigyelve sok a balesetveszélyes megoldás, kisgyerekeseknek szinte tabu a ház."

Pistike felveszi a könyökvédőt, térdvédőt, bukósisakot, és már mehet is játszani a lakásban?

zachar 2010.11.21. 12:48:03

@21 hónap:
"nem szeretem a jazzt sem."

Aki a jazzt nem szereti, rossz ember nem lehet.
Mindig ezt mondom.

Öreg Sam 2010.11.21. 12:52:41

@AnnaKarenina:
Ezer ok miatt nem engedéyeznék nálunk :)
Életemben 4 házat épitettem,tudnék mesélni...
Csak kapásból:
1.A mi éghajlatunkon ez a ház baromi energapazarló lehet.
2.Városban? Nem megy,alapterülete miatt nem felel meg a beépitési%-nak.
3.Tanyán?Tájidegen...stb,stb...
Ha nem kellene illetékeket fizetgetni,kiváncsi lennék egy "próbaper" kimenetelére,te a Dunától nyugatra,én keletre tetszőleges város épitési hatóságánál próbálkoznék.
Úriember biztosra nem fogad :))

AnnaKarenina 2010.11.21. 12:54:22

@zachar: Ja, Göring a Rubensekkel.:)

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.21. 12:54:50

@Öreg Sam: lehet elvi építési engedélyt kérni, annak tudtommal nincs illetéke (de azért az illetékmentességben nem vagyok biztos).

AnnaKarenina 2010.11.21. 12:56:25

@zachar: Érdekes lenne (bár engem annyira nem érdekel), hogy miért nem tudsz semennyire sem elfogadni a tiédtől különböző véleményeket. Nem kell szeretned, de másokat sem kell hülyének tartani, ha mást szeretnek. A világ nem fekete-fehér.

AnnaKarenina 2010.11.21. 13:05:19

@zachar: Különben Hitler építészeti elképzeléseit leginkább Sztálinéval lehetne összevetni, és ha csak egy szót lehetne használni, akkor gigantománia a neve. Náluk csak a monumentalitás jöhetett szóba, ami egyrészt az ő hatalmukat, másrészt a többi ember kicsinységének, porszem voltának kihangsúlyozását szolgálta. Kb. ezek voltak, lettek volna az ő piramisaik.

Goompah 2010.11.21. 13:07:33

@zachar:

"Aki a jazzt nem szereti, rossz ember nem lehet."

És aki szereti, pl. én? Hány év fegyházat kapok tőled ezért?

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.21. 13:07:42

@a chinese lollipop man: nem baj, majd rájössz :)

@AnnaKarenina: minden totalitárius rendszernek ez az alapja. A fáraóktól Csauon keresztül Türkmen Basiig. Persze ettől lehetett még egyéni perverziójuk is a stílus.

Öreg Sam 2010.11.21. 13:07:45

@21 hónap:
Nem tudom,rapid gyorsasággal változnak a szabályok.
Az elvi engedély nem elég,az csak arról szól,hogy a kijelölt telekre mekkora alapterületű,mekkora párkánymagasságú ház épithető. Megjegyzésben ESETLEG közlik,hogy az épitendő ház nem "lóghat" ki a környezetéből....

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.21. 13:08:37

@Goompah: azt senki nem mondta, hogy aki szereti, az rossz ember. Ejnye, hát ma fekete-fehér nap van?...

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.21. 13:09:21

@Öreg Sam: nem egészen. Ha egy adott tervre kiadják az elvi építési engedélyt, akkor utána ugyanarra már nem tagadhatják meg.
Amiről te írsz, az a helyi építési rendelet.

zachar 2010.11.21. 13:10:28

@AnnaKarenina:
"A világ nem fekete-fehér."

Én is éppen ezt mondom.
Ez a ház meg fekete-fehér.

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.21. 13:10:42

@21 hónap: nem tagadhatják meg = azonos játékszabályok mellett.

zachar 2010.11.21. 13:14:24

@a chinese lollipop man:
"Egy műgyűjtő nácinál kifinomutabb ízlésű embert, most így hirtelen, én se tudnék elképzelni..."

Én hirtelen el tudnék képzelni. :)
(egyébként miért kell degradálni a nácik műértését???).
A nácik túlnyomórészt értékes műkincseket gyűjtöttek be.
Nem igazán a személyes ízlésük számított, mert nem ők egyeselték az elkobzott javakat, hanem az általában hozzáértő segédeik, instrukciók alapján. Ez a stílus és korszak jöhet, az nem kell. Jópár mestermű került hozzájuk.

zachar 2010.11.21. 13:17:13

@Goompah:
"És aki szereti, pl. én? Hány év fegyházat kapok tőled ezért?"

Ne szarj be, pusztán ezért egyet sem.
De gyanús vagy, hogy van valami a füled mögött a fejeden kívül.

Öreg Sam 2010.11.21. 13:22:30

@21 hónap:
Elbeszélünk egymás mellett..
Az ELVI épitési engedély rögziti a szabályokat,amiknek mentén kell épitkezned.Beépitési%,párkánymagasság,oldaltávolságok a telekhatártól,stb.
Ennek ismeretében tervezteted a házadat,és akkor jön az ÉPITÉSI engedély,amihez a kérelmet a konkrét kiviteli terv szerint adod be.
No ekkor lép be az épitési hatóság,tervtanács,birálat,a terv kivesézése,ha szerencséd van,akkor ezek épitészek,és "én vakarom a te hátadat,te az enyémet" filozófia mentén egymás terveit engedélyezik.
Ha pechvogel vagy,akkor kifogtál egyolyan fiatal lánglelkű épitészt,aki szálka a 30 éve regnáló "nagytudású öregek" szemében,és gond nélkül elmeszelnek :))
Ez már csak ilyen...))

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.21. 13:26:28

@Öreg Sam: hát, nem.
Ami a szabályokat rögzíti, az a helyi építési rendelet (meg természetesen az OTÉK).
Amit beadsz, az az engedélyezési terv.
Ami alapján kivitelezel, az a kiviteli terv (nem kötelező engedélyhez beadni, sőt, sokan ezt a részét teljesen megspórolják).
Tervtanács akkor van, ha műemlékhez nyúlsz hozzá, vagy valami miatt beleütközöl a fenti szabályokba.
Egyébként íme, az elvi építési engedélyről: www.epitesijog.hu/content/view/150/65/

AnnaKarenina 2010.11.21. 13:38:43

@zachar: Tudod, ez csak játék a szavakkal, tartalom nélkül. A ház max. annyiban fekete-fehér, hogy neked nem tetszik, nekem meg tetszik, de ez teljesen szubjektív kategória. A fekete-fehér a te hozzáállásod, hogy ami nem tetszik, az ne is legyen, de legalább is másoknak ne legyen jó véleménye róla.
De itt most befejeztem, mert erre már nincs több időm.

zachar 2010.11.21. 13:48:20

@AnnaKarenina:
Azt hittem, poénra vettük.
De indulatos lettél.

kukorica.jancsi 2010.11.21. 13:50:22

Mikor elkezdtem nézni a képeket, a mosdósnál arra gondoltam, hogy biztos a kommentelők biztosan hiányolni fogja a mosógép helyét. Tévedtem. A gigaplazmatévé helyét hiányolták.

Goompah 2010.11.21. 13:57:10

@kukorica.jancsi:

Mit is keresne a mosógép a fürdőszobában? Egy jól megtervezett házban e célra külön mosóhelyiség van, Legalbbis ha van pénz rá, ami itt láthatóan nem hiányzott.

zachar 2010.11.21. 14:09:42

@kukorica.jancsi:
"Mikor elkezdtem nézni a képeket, a mosdósnál arra gondoltam, hogy biztos a kommentelők biztosan hiányolni fogja a mosógép helyét. Tévedtem. A gigaplazmatévé helyét hiányolták."

Hiányoztál az isiből, amikor a szarkazmust tanították?? :)
Hát egy sznob lakásban KÖTELEZŐ a gigaplazmatévé. A mosógép kevésbé.

acsa77 2010.11.21. 14:10:13

@zachar: a huzamosan kisgyerekekkel élők elég rendesen átalakítanák ezt a házat, maradjunk ennyiben.

l3w1n7o 2010.11.21. 14:10:17

Iszonyat prolik vagyunk kedves kukorica jancsi, ahogy a hozzászólások is mutatják. Ez az épület egy teljesen más felfogásban, egy modern ember számára készült, nem egy tévé előtt zabáló valóvilágot bámuló káromkodó emberkének. Mindenesetre az a gondolkodásmód amit ez a ház tükröz évtizedekkel áll előttünk, könnyen leszűrhető ez a "ki fogja kifűteni" "hol a gigaplazmatévé" stb minőségű kérdésekből... szomorú.

zachar 2010.11.21. 14:18:59

@a chinese lollipop man:
"Nyilván mondhatnám, hogy a fasznak sincs szüksége a 12 méteres Kika ülőgarnitúrára, meg a két zuhanyzóra,"

Nyilván, és milyen jól tennéd, ha mondanád!
Erről van szó, elvtársam!
Lábtengóbajnokságot lehet rendezni a szobákban, vagy gangbangot két teljes focicsapattal (+edzők, könyvelők, vizesnyolcasok).
Ilyen szemlélettel nézve funkcionális, nagyon is!
Lakni kevéssé alkalmas.

"ettől még az épület jó."

Ja, mindentől függetlenül nagyon jó épület.
Ha eltekintünk a felsorolt pazarlásról, az anti-környezettudatosságtól, a sivárságtól, a baleset-veszélyességtől, a farkamat_igenis_mindenki_láthassa effektustól, akkor nincs ennél jobb épület.

"Hogy energiatakarékos-e vagy sem, szintén nem tudjuk."

Egy a normálisnál háromszor akkora belső térrel rendelkező kégli pontosan háromszor annyi energiát fogyaszt, mint amennyit kellene.
Ez ilyen.

"Hozzáteszem Magyarországról a japán környezettudatosságot firtatni, hát, mondjuk eléggé vicces."

1. Az előbb tárgyaltuk ki, hogy ez minden, csak nem japán.
2. Továbbá említettem a világhírű japán nehézipart és acélgyártást, valamint a nemzeti büszkeség bálnavadász hajóflottákat.
Nekünk mucsai magyaroknak van még hova fejlődni, na.

"Attól, hogy valaki nem szeret valamilyen stílust, még lehet jó valami, és ezt lehet ismerni."

Ja.
Lehetett volna jó.

Goompah 2010.11.21. 14:22:41

@zachar:

"Hát egy sznob lakásban KÖTELEZŐ a gigaplazmatévé."

Sokak szerint az igazi sznobnak nincs is tévéje. (Ami persze megint csak buta feltételezés, mégis sokan mondogatják.) Így aztán választhatsz az elsőfokú és a másodfokú irónia között. Lesznek, akik az egyiket észre sem veszik.

Goompah 2010.11.21. 14:27:12

@zachar:

"Egy a normálisnál háromszor akkora belső térrel rendelkező kégli pontosan háromszor annyi energiát fogyaszt, mint amennyit kellene."

Nem éppen. Azonos anyagnál a hőveszteség a hőleadő felület nagyságától függ, nem a ház alapterületétől vagy a légköbméterétől.

@l3w1n7o:

"Ez az épület egy teljesen más felfogásban, egy modern ember számára készült"

"évtizedekkel áll előttünk, könnyen leszűrhető ez a "ki fogja kifűteni" "hol a gigaplazmatévé" stb minőségű kérdésekből... szomorú."

Az energiatakarékosság manapság elég komoly ismérve egy modern épületnek. Ezen az alapon - hogy a te szóhasználatoddal éljek - nem feltétlenül proli, aki a kifűthetőségre gondol.

zachar 2010.11.21. 14:27:24

@l3w1n7o:
Szerintem szépen felmondtad a leckét, csillagos ötös.
Évtizedekkel előttünk... modern... mondjuk a tévét azt te is benézted :)), plazmatévé, mint véres rongy... bizonyára nem nézel ilyesmit, vagy ha mégis, akkor kizárólag NatGeo, igazam van?
Semmi pacal, vazze, csak szusi szusival.
Ezen élek.
Kőkertet gondozok szabadidőmben, és Nogaku előadásokra járok, és a feleségem monó kimonóban lesi a küszöb mellett minden sóhajom, és a gyereket minden hétköznap fél héttől nyolcig a nemes katana használatára oktatom.
Még a szemem is úgy áll már, mint nekik.
関寺小町

zachar 2010.11.21. 14:30:53

@Goompah:
"Azonos anyagnál a hőveszteség a hőleadő felület nagyságától függ, nem a ház alapterületétől vagy a légköbméterétől."

Írtam ezt? Nem.
A háromszor akkora tereket szerinted kevesebb vagy több hőleadó felület burkolja, mint a normálisokat?
Szerinted azok az üvegtáblák mennyire hőtartók?
Azt ne mondd, hogy nem tudod... semennyire.

zachar 2010.11.21. 14:32:16

@Goompah:
"Sokak szerint az igazi sznobnak nincs is tévéje."

Valójában kevesek szerint, és én nem tartozom közéjük.
Az igazi sznobnak VAN gigaplazmatévéje, minden rendes sznoblakásnak szerves része ez.

l3w1n7o 2010.11.21. 14:40:11

Lecke vagy nem lecke, ilyen stílusú hozzászólásokat eddig csak szerbiában hallottam, akkor is a magyarokról volt szó. Építészként az első dolog amit észrevettem az a fajta érzékenység ami az anyaghasználatra vonatkozik illetve, amivel a tereket hozták létre [bár alaprajz híján csak következtetni lehet] amitől magasabb szintre emelkedik egy szimpla üveg-acél-beton konstrukciónál. Amilyen épületet te elképzelsz magadnak kultúrától és szokásoktól függetlenül, nem rendelkezne semmilyen szellemi többlettel, amiért későbbi korok tisztelettel gondolnának vissza a népedre. De ez nem a te hibád, hanem azoké akik nem táplálták beléd az igényt a vizuális kultúrára.

xlac 2010.11.21. 14:49:09

Jó az a sok üveg de ha meztelen rohangálok fürdés után felkapcsolt villanynál nem látnak be?

Ninkyo 2010.11.21. 14:54:27

@l3w1n7o:
Bizonyára nekem címezted...

Nem, sajnos épp ez a fajta építészet az, mint a mellékelt ábra mutatja, ami egyik kultúrához sem kötődik.
Felettük áll, vagy alattuk?
Modern.
Nihilista.
Tagadás, az van benne dögivel.
Diszfunkcionális.
A semmi több, mint a valami.
Még több semmi pedig még annál is több.
Hadd ne kelljen neked, Szerbiát megjárt veterán építésznek ezt magyaráznom.
Egy üvegkabinban élni nem normális dolog, azon túlmenően, hogy ez nem következik egyik kultúrából sem, legfeljebb valamelyik elcseszett 20. sz-i ideológiából.

"De ez nem a te hibád, hanem azoké akik nem táplálták beléd az igényt a vizuális kultúrára."

Az igényt azok próbálják kiölni belőlem a vizuális kultúrára, akik ilyen épületekkel gondolják telehányni a világot.
Ma ez a trendi, ez a tömegek elé állított luxus, elismerem.
Nem vagyok rá se vevő, se befogadó.

A falanszter-építészetet meghagynám az 1984 híveknek.
Ha szájbarágósabb akarok lenni: lakj lépcsőházban, ha gondolod, de engem hagyj ki belőle...

Ninkyo 2010.11.21. 14:56:39

@xlac:
De belátnak, majd integettek egymásnak egy szál faszban.
A hochkulturált, évtizedekkel előttünk járó l3w1n7o építész szerint ez a normális.

Cselo 2010.11.21. 15:00:42

Én egy mucsai magyar vagyok és szerintem ez egy lakhatatlan sz@r. Kívülről meg még ráadásul ronda is. Tele van az összes tököm ezzel az agyondédelgetett minimalista stílussal, semmi otthonosságot, semmi melegséget nem sugároz. nem érezni belőle, hogy ez egy CSALÁD meghitt OTTHONA. Ja? Hogy mára már a család is divatjamúlt fogalom? Legyünk multikultik, sokszínűek, internacionalisták, mert ez vezet ám a Kánaánba! Ez az épület minden tekintetben távol áll az Isten, Haza, Család fogalomrendszerétől. Ilyen házakra egy nemzet jövője nem alapozható. Maradok inkább Koós Károlynál és a Wekerle telepnél.

xlac 2010.11.21. 15:02:55

@Ninkyo: Akkor nem kell mégsem ilyen kecó nehogy már nézze a répám az utca népe.:)

l3w1n7o 2010.11.21. 15:06:54

Miért, neonsárga oroszlánkapus házakra kisújszálláson alapozható egy nemzet jövője ? Vagy kistornyos családi házra bramac cseréppel fedve, vagy az identitászavaros mediterrán übergagyira Üröm kellős közepén ? Tetőzik a szellemi nyomor. Elcseszett huszadik századi ideológiák ? Miről beszéltek emberek ? Hol van ez a mű azokhoz képest ? Tényleg a kánaán.

Goompah 2010.11.21. 15:11:07

@zachar: Pontosan ezt írtad:

"Egy a normálisnál háromszor akkora belső térrel rendelkező kégli pontosan háromszor annyi energiát fogyaszt, mint amennyit kellene."

Háromszor akkora - háromszor annyi - ugye észrevetted, hogy ezt írtad? Nos, épp ez a lineáris összefüggés nem igaz.

"Szerinted azok az üvegtáblák mennyire hőtartók?"

Hogy jön ez ide? Azonos anyagnál - ezt írtam.

Alapszintű matek megvolt?

ljubityel 2010.11.21. 15:12:50

@Ninkyo:
Meg ne zavarja az éleslátásodat, hogy amerre a fürdőszoba és a kád/medence nyitott, arra, míg a szem ellát, semmi sincs! Akkor ki hova lát be? Ha fröcsögni szeretnél, előbb talán nézz körül, és akkor nem írsz butaságot!
:-)

xlac 2010.11.21. 15:14:50

@l3w1n7o: Most nehogy azt akard mondani nekünk, hogy ez a ház élhető és teljesen ellátja minden funkcióját?
Szép nem mondom és szerintem sokan gondolják ezt, de egy élhetetlen üvegkalitka ahol bazári majomnak érezheted magad.
Ha mondjuk délután iszonyat prügykölnél egy jót a nappaliban vagy mondjuk este felkapcsolt villanynál ne mond nekem azt, hogy természetes ha belátnak.
Vagy piázgatsz a haverjaiddal meccsnézés közben és látja az egész utca.

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.21. 15:16:30

@l3w1n7o: azért létezik ám más is, mint az elkefélt mediterrán gagyi...

Építészként egyébként leginkább az épület statikája az, ami lenyűgözött. A leheletfinom lábakon álló, lebegő doboz statikailag sokkal nagyobb bravúr, mint a szétborult makett alapján felhúzott falak. Bocs...

@Goompah: üvegtáblából van 3-rétegű, mint pl. az általam rettenetesen rühellt - és ismert - passzívházaknál. Azok jól működnek, csak gépi lélegeztetésre teszik az egész házat. Végülis, az intenzíven is van élet. Sőt, haláli a buli :P

Goompah 2010.11.21. 15:16:54

@Ninkyo:

"Egy üvegkabinban élni nem normális dolog"

Valóban nem. Sajnos a cikkből nem derül ki, vannak-e megfelelő függönyök az ablakok előtt, de ez már inkább lakberendezés, nem építészet. A képek nem mérvadóak, mert pl. az esti kivilágított ház függönyök nélkül nyilván jobban mutat, de ettől még lehetnek.

Egyéni ízlés dolga, de én imádom a hatalmas ablakokon beözönlő sok fényt. Persze sötétítési lehetőséggel.

ljubityel 2010.11.21. 15:17:32

@xlac:
Nézzél már körül a fényképeken, hol az utca, honnan látnak be?
Nem is vagy szánalmas!

xlac 2010.11.21. 15:19:26

@ljubityel: Akkor meg a kertész aki a füvet nyírja.
Gondolom aki ilyet megvehet majd ő nyírja a füvet meg metszi a fákat és virágot ültet.

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.21. 15:21:00

@ljubityel: hát szívem, a zahar által linkelt képek alapján tippem szerint kb. 5 m-re van az utca/beálló. További belógó szomszédos épületek ugyanott.

ljubityel 2010.11.21. 15:24:56

@Goompah:
Ezt a @zahar gyereket felejtősbe kéne tenni! Nehéz sorsa lehetett! Elgurult a popcorn a multiplexben, rászóltak mert zörgött a zacsi, és nem jött össze neki a discóban a figura!
Annyi köze az építészethez, és a kultúrához, mint egy ganajtúrónak! (Bocs, drága skarabeusz!)
Sajna, de kb. itt tartunk! Súlyos a helyzet. Lenin örökbecsű szavaival élve, "Itt vagyok az Aurórán, kezdhetjük előröl!"

ljubityel 2010.11.21. 15:28:11

@21 hónap:
Hát bizony a "közút" (és a telekhatár) sehol nem látszik! Az a kocsibejáró, amin a házig gurul a verdával a tulaj!
Oldalt valóban látszik egy szomszédos épület, de arra semmi "kényes" helyiség nem panorámás, csak a kilátás irányában!
Bocsesz!

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.21. 15:31:27

@ljubityel: nincs kedved gugli örszön rákeresni?

ljubityel 2010.11.21. 15:33:53

@21 hónap:
Az a kocsibejáró, amin a tulaj a házig gurulhat. Az utca sehol sem látszik!
A szomszéd épület felé pedig semmilyen kényes helyiség sem üvegezett!

lehuto 2010.11.21. 15:35:21

Te Zachar, öcsém, te veszed már túl komolyan ezt a szart! Tulajdonképpen mi a faszom fáj neked jobban, az hogy van olyan akinek ez a kéró tetszik a te kurvaracionális belemagyarázásaid ellenére, vagy hogy valakinek van saját véleménye? Különben is, hol vagy? Már órák óta nem osztod az észt. Amúgy meg a földhözragadt khötshöghöknek üzenem, hogy az embernek néha fel kell nôni a lakókörnyezetéhez, oszt ez nem az a hely, ahol a nagyi faliszôttese a lakás éke.

ljubityel 2010.11.21. 15:35:40

Elnézést az ismétlésért, de többszöri F5-re sem jelent meg a kommentem!

ljubityel 2010.11.21. 15:42:00

Megnéztem még egyszer. A bejáró (közterület) irányából semmilyen üvegezett felület nem látszik. Ergo, nincs min keresztül belátni!
A kertész dolgot meg inkább hanyagoljuk!

xlac 2010.11.21. 15:45:58

@ljubityel: Igen mert rájöttél, hogy a kertész mégiscsak belát.:))))

ljubityel 2010.11.21. 15:49:52

@xlac:
Látom rugózol a kertész dolgon!
Ismered a munkaidő fogalmát?
Nos, rágódj el azon, hogy amikor a kertész dolgozik, a tulaj is túráztatja a yen-kombájnt, hogy legyen miből a megvenni a fűmagot!
Ezek rendkívül releváns kérdések!

xlac 2010.11.21. 15:54:57

@ljubityel: És ha a tulaj két hétig táppénzen van mert sokat túráztatta a yen-kombánjt akkor belepi a dzsinzsda a kertet?

Goompah 2010.11.21. 15:58:26

@ljubityel: Hát igen, kissé furcsa. :)

@21 hónap:

Ha jól látom a fürdőszobás képeken, az üvegtáblák eltolhatók, így a mesterséges légcserélés jó időben nem az egyetlen opció.

Ninkyo 2010.11.21. 15:59:28

@lehuto:
Ne haragudj, de miért kell trágár faszomöccse trollként viselkedni? Nem vagy úriember.

Ninkyo 2010.11.21. 16:02:01

@a chinese lollipop man:
"Szerinted hányan olvastak az itt kommentelők közül Corbusiert, Framptont vagy egyszerűen csak a Beke-féle középiskolás művtöri könyvet?"

Tudod, sokan csak élni szeretnénk a házban.
Ezt rólad írták:
modoros.blog.hu/2010/09/24/olvasoi_rovat_az_epitomuvesz

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.21. 16:03:34

@Goompah: akkor előveszem a vastag cerkát, hogy jól érthető legyek:
Egyetértettem veled, ugyanis van olyan szerkezet (passzívházban, jelen esetben), ami simán hozza a jó értékeket. Szó nem volt arról, hogy az origamiházban nem lehet ablakot nyitni. Az csupán egy mellékszál volt az eszmefuttatásomban, hogy miért utálom a passzívházat.
Elnézést, bonyolult vagyok :)

venszivar 2010.11.21. 16:04:45

Nagyon tetszik ! Elfogadnám.Telek van hozzá....

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.21. 16:05:16

@ljubityel: izé, most néztem a legelső képet. A fű olyan fekete? Ki köll rúgni a kertészt!
Főleg, hogy hálózatszerűen terjed a feketeség, tehát valóban feltételezhető valamiféle településszerkezet, pl. nyaraló vagy fallal körülvett, qrvadrága lakópark.

Dr.Betépett felhasználó 2010.11.21. 16:07:28

Ecceri ember zsiráfláttán:
Szép-szép,de otthonra (otthonnak) nem kéne.
5 perc benntartózkodás pont elég lenne,hogy meneküljek kifele ebbűl a kecóból.
Úgyis mint leparasztozott kommentelő.

Dr.Betépett felhasználó 2010.11.21. 16:16:13

@venszivar: Én is elfogadnám,mert telek van hozzá.....nagy-nagy telek.Aztán lebontatnám ezt a nemtommit,és építtetnék rá egy szalmatetős,régi formátumú házat,természetesen a mai kornak megfelelő berendezéssel.
Ha arra gondolok,hogy első dolgom lenne ebbe az aqváriumba 560 km beláthatatlansági drapériát felrakni,kiver a víz.Egy család életteréhez igenis jár az elzártság,és az intimitás lehetősége .

irodai gerilla 2010.11.21. 16:17:30

Lájkolom :)
munkakedv. blog.hu/2010/11/18/bortonszleng

Goompah 2010.11.21. 16:31:12

@21 hónap:

Ó, dehogy vagy bonyolult, én vok eccerű. :)

Na de komolyan, ha megkérdezhetlek, mert én nem vagyok szakember és tapasztalatom sincs az említett 3 rétegű ablakokkal. Mi teszi a 3 rétegűt kellemetlenné, amikor a 2 rétegűre tudtommal (de tévedhetek) nem szokott panasz lenni, te sem mondtál rá rosszat? Vélhetően nem a tökéletes légzárás. Talán ezeken a 3 rétegű üvegeken van olyan bevonat, ami a lakásba visszaveri a nagyobb hullámhosszú infravörös sugarakat és ezt érzed kellemetlennek? Vagy más?

zachar 2010.11.21. 16:52:24

@Goompah:
"Háromszor akkora - háromszor annyi - ugye észrevetted, hogy ezt írtad? Nos, épp ez a lineáris összefüggés nem igaz. "

1. De egy normális házban nincsenek ekkora üvegfelületek, és a terek is jóval kisebbek.
2. Adott tér kifütéséről beszéltünk.

zachar 2010.11.21. 16:56:22

@ljubityel:
"Elgurult a popcorn a multiplexben, rászóltak mert zörgött a zacsi, és nem jött össze neki a discóban a figura!"

:)

"Annyi köze az építészethez, és a kultúrához, mint egy ganajtúrónak!"

Maradj ontopik...

Mylady 2010.11.21. 16:56:39

Nyugodtan vessetek a mókusok elé, de ez nekem sem tetszik. A környezet tetszik, a ház nem. Túl hideg/rideg. Szerintem belakhatatlan.
A nagy ablakfelület még hagyján, ha van megfelelő árnyékolás, akkor rendben van. De miért ferdék a falak? Én végig azt hinném, éppen összedőlni készül a ház.

Biztonsági tanácsadó 2010.11.21. 16:56:57

Szép szép, de hol a medence?

egy nik a sok közül 2010.11.21. 16:59:20

HAHÓ T. JÓFÖLDI SZABOLCS!

A képeket honnan teccett bányászni?

Én ezt az oldalt találtam
japan-architects.com/projects/detail_thickbox/8128/plang:en-gb?TB_iframe=true&width=850&height=570

de ott nem ekkorában és nem pont ezek a képek vannak fent.

Szóval hol lehet ezeket a képeket felleleni?

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.21. 17:00:36

@Goompah: nem maga a 3 réteg a kellemetlen, hanem az, hogy a PH attól PH, hogy 50 kPa nyomásnál még nem lehet érzékelhető szivárgás a ház külső burkán. Azaz a háromrétegű üveg (aminek egyébként tényleg nagyon jó a hőszigetelése), meg a 20-40 cm hőszigetelés (!) a külső falakon úgy zár, mintha egy nejlonzacskóba fújnák a levegőt. Innentől kezdve pedig szükség van a gépi szellőztetésre, különben a "visszanyerjük a testhődből termelt energiát" és egyéb lózungok nemes egyszerűséggel fulladásos halálhoz és nem mellesleg penészparadicsomhoz vezetnek - erős túlzással. Ugyanis az elhasznált levegő mellett természetesen a pára sem tud kimenni... ellentétben az üknagyszüleim tömésházával, ahol a szerény 60 cm vert fal fel tudja venni a párát, a dupla ablakok pedig pont annyi levegőt eresztenek be, hogy akkor sincs gond, ha egész télen nem nyitják ki - mégsem fullad meg senki a fatüzelés mellett sem.
Szóval óvatosan bánnék a hihg-tech építőanyagokkal, ami a póklábon álló dobozháznál viszont valószínűleg elengedhetetlen a gazdaságos üzemeltetéshez.

Jamesboci 2010.11.21. 17:01:51

praktikus. ülök a budin, mint egy kirakatban a körúton. oszt még a gázszámla is..

nemezisazis 2010.11.21. 17:16:14

miért menő egy kívül-belül pláza jellegű épületet felhúzni lakóháznak?

építészet. az.

Goompah 2010.11.21. 17:19:07

@zachar: Nem érted, de mindegy. Nekem nem fáj és a jelek szerint neked sem. Mindenki hepi. :)

zachar 2010.11.21. 17:19:45

@nemezisazis:
Lehet vele oltani, meg mucsaizni azt, akinek nem tetszik... csak a szokásos übermensch kellék... ha van egy valag pénzed, ez a legjobb módja, hogy fitogtasd.

zachar 2010.11.21. 17:23:21

@Jamesboci:
"ülök a budin, mint egy kirakatban a körúton."

Hehh, te Dzséniasz!
Ha valaki megvalósítaná, és csillagászati összegért kiadná bérbe, tolonganának érte... :)

Goompah 2010.11.21. 17:27:19

@21 hónap:

Most már értelek. A hőcserélős szellőztetés valóban elengedhetetlen ilyen esetekben. És azt már én is tapasztaltam, hogy pl. kinyithatatlan ablakú irodákban hiába van a páratartalmat is szabályozó klíma, mégis kissé fullasztó érzés, és nem az elhasznált levegő miatt. Bár nem vagyok biztos abban, hogy ilyen helyeken hibátlan a mesterséges szellőzés.

zachar 2010.11.21. 17:34:19

@Ninkyo:
"Ezt rólad írták:
modoros.blog.hu/2010/09/24/olvasoi_rovat_az_epitomuvesz"

Szoktam olvasni a modorost, de ez valahogy kimaradt...
Ííí, itt néhány elszállt figurára nagyon illik. :)

zachar 2010.11.21. 17:36:46

Szabadjon megjegyezni a t. blogger úrnak, hogy 150 kommentnél tartunk.
A korábbi posztjaihoz képest ez átlagosan úgy 150-szeres növekedés, tehát érezze megtisztelve magát, jó poszt.

lakohaz 2010.11.21. 17:53:16

Jó ház, kár hogy itt nem lehet megcsinálni 1 hektár alatti területen... Csak nekem tűnt fel, hogy látványterv?

zachar 2010.11.21. 18:02:05

@lakohaz:
Nem látványterv... 2007-ben megépült.

zachar 2010.11.21. 18:05:14

Bocs, 2009, a mellékelt képeket Kohichi Torimura FOTÓZTA

lakohaz 2010.11.21. 18:10:54

lehet, hogy megépült, de ezek akkor is renderek... a fürdőszoba, és a nappali képeken látszik, valamint ennyire feszített víz sem igazán létezik

lakohaz 2010.11.21. 18:12:10

a lámpás képeken meg kicsit sok a GI :)

zachar 2010.11.21. 18:16:15

@lakohaz:
Jó, hát ha te így látod... a képek mellett ott a fotós copyrightja.
Nagy vagy...
GI...

lakohaz 2010.11.21. 18:19:29

@zachar: Copyright a látványtervezőnek is jár... 11. képen sem látod, hogy csak mögé van rakva a cucc??

zachar 2010.11.21. 18:33:51

@lakohaz:
Miből?
Hogy ki van égve az ég, és ez már túl realisztikus?
Foglalkozom rendereléssel nagy ritkán, és láttam már jópár látványtervet...
3d renderelt képhez sohasem írnak fotós kopirájtot...

japan-architects.com/prop-position/projects.html?lang=en-gb

Photo: Kohichi Torimura

zachar 2010.11.21. 18:39:15

@egy nik a sok közül:
Nem jó két okból sem:
1. kívülről nem lehet belátni
2. nem kerül csillagászati pénzbe

Tehát a sznobok szarok_rátok_proletárok törekvése nem valósul, nem valósulhat meg maradéktalanul.

Goompah 2010.11.21. 18:49:53

Ilyen kicsi képeken nehéz meglátni bármit is, de az feltűnő, hogy óriási a felvételek mélységélessége. Ez viszont lehet az erős kicsinyítés miatt is. Eredeti méretnél meg lehetne vizsgálni az objektív tipikus hibáit, pl. a kromatikus aberráció és hasonlók meglétét, ez egyértelműen eldöntené a kérdést.

Azért az utolsó előtti képen kissé szokatlan, hogy a jól megvilágított belső mellett látható az égbolt, sőt még a tükörben is.

Viszont a külső képek biztosan valódiak, erről árulkodik az objektív vignettálása is, amit szerintem a látványtervekben nem szimulálnak.

zachar 2010.11.21. 19:30:01

"Azért az utolsó előtti képen kissé szokatlan, hogy a jól megvilágított belső mellett látható az égbolt, sőt még a tükörben is."

Van ilyen fázisa is a sötétedésnek...
Hogy a tükörben is látszik az ég?
Mit vártál?
Démont?

zachar 2010.11.21. 19:31:15

@Goompah:
"Viszont a külső képek biztosan valódiak, erről árulkodik az objektív vignettálása is, amit szerintem a látványtervekben nem szimulálnak."

Öhömböhöm, nem biztos... simán lehet ilyen képeket renderelni is (+/- vignettálás)

zachar 2010.11.21. 19:32:47

Hopp, mégis render?
Utolsó előtti-előtti kép.
Szembe a tükörrel?????
Nem látszik a fotós... :)

zachar 2010.11.21. 19:34:09

Még a végén kiderül, hogy maradt projekt a sznobkégli... :)

Goompah 2010.11.21. 20:00:19

@zachar:

Tudom, hogy van, de érdekes, mennyire zajmentes. Persze ez is lehet a kicsinyítéstől.

"simán lehet ilyen képeket renderelni is (+/- vignettálás)"

Hihetetlen, csak nem te is ismersz képszerkesztő programokat? Én látványtervről beszéltem.

"Nem látszik a fotós... :)"

Te tényleg egy hülye pöcs vagy. :(

zachar 2010.11.21. 20:06:27

@Goompah: Mi az, hogy hülye pöcs vagyok??
Faszom tele van már veled.

Dicséret illet, amiért kiszúrtam a tükrös képet.
Render.
Mondom RENDER.

u.i.: te beszélhetsz látványtervről, attól még rátehették a 3d generált képre a vinyettálást utólag, mert ők nem olyan korlátoltak, mint te. Profi fotós még véletlenül sem dolgozik vacak objektívvel, vagy ha mégis azzal kénytelen, akkor utólag korrigál... még hogy vinyettál... :))

Goompah 2010.11.21. 20:54:36

@zachar:

"Mi az, hogy hülye pöcs vagyok??"

Hm, nem ismered ezt a kifejezést? Esetleg nézz utána a szlengszótárban.

Profi objektív is vignettál, max. kisebb mértékben.

"te beszélhetsz látványtervről, attól még rátehették a 3d generált képre a vinyettálást utólag"

Aha, szóval a profi fotós korrigálja a lencsehibát, de a profi renderelő direkt azt a benyomást akarja kelteni, hogy ő egy szar objektívvel dolgozó fotós. Logikus, még ha csak neked is. Ettől persze még bármi lehet, de a helyedben nem állítanám olyan határozottan, hogy renderelt képek.

ljubityel 2010.11.21. 20:54:51

@zachar:
A tükrös kép fotó!
A horizont a pult és a tükör között van, ezért nem látszik a gép tükörképe!

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2010.11.21. 21:32:10

mindegyik kép fotó, nem is értem, hogy merülhetett fel a render.

méghozzá elég jó fotók.

Jóföldi Szabolcs 2010.11.21. 23:10:51

@egy nik a sok közül: Kedves nik! A tervező honlapja www.prop-position.co.jp/

Talán így estére már lehet, hogy nem állok neki választ fogalmazni minden nyitva maradt kérdésre... nekem továbbra is tetszik!

Ninkyo 2010.11.22. 10:31:59

@mcs:

"mindegyik kép fotó, nem is értem, hogy merülhetett fel a render.
méghozzá elég jó fotók."

Talán épp ezért.
A mai renderelt képek gyakran alig megkülönböztethetőek az eléggé jó fotóktól.

cottagegasse 2010.11.22. 10:55:55

Elkeserítő a hosszászólók döntő többségének kisszerűsége.
Irigy proletárok, vagy ízléssel nem rendelkező megfejtők.
Ha tetszik, ha nem ez művészet.
Akinek nem tetszik, az ne nézegesse, de ne is szóljon hozzá, mert ebben az esetben is igaz: "ha csendben maradtál volna, bölcs maradtál volna".
Vagy tényleg mindenki ennyire ért a modern építészethez?
És tényleg mindenkinek ennyire fejlett a szép és az arányérzéke?
A válaszért elég csak körültekinteni Magyarországon.

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.22. 10:59:18

@cottagegasse: lehet, hogy proli vagyok, de legalább a helyesírásom nem csapnivaló :)

cottagegasse 2010.11.22. 11:02:09

@ljubityel: "Azért mosolyogni való a sok fanyalgó komment! Gondolom, szívesen mellétennék a saját, sokkal jobbnak gondolt kecójukat, csak hogy megtudjuk a tutit!
:-)"

Igen. Ott a pont!

Lássuk hát a fanyalgók saját készítésű fotóit a kivételes belső terekről, ahol élnek!
Gyanítható, hogy mind a fotók, mind pedig a belsőépítészet kenterbe veri a bejegyzés apropóját adó ingatlant, illetve az arról készült fotókat!

Ha gondoljátok, szívesen létrehozok egy felületet, ahová ki-ki feltöltheti a saját fotóit!

Nosza!

cottagegasse 2010.11.22. 11:12:38

@21 hónap: Az meglehet, és úgy sejtem, hogy véletlenül sem szoktál hibázni.
Gondolom, a mondat kezdőbetűje már egy ideje kisbetűvel írandó, illetve a mondat végére sem kell írásjel, csak én még nem találkoztam ezekkel az új nyelvtani szabályokkal.
Jaj, de szeretem az ilyen embereket!

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.22. 11:23:03

@cottagegasse: a kettőspont után nem jön nagybetű...
Egyébként nem, valóban rengeteg hibát vétek. De ettől még nem állítom egy művészi fadobozról, hogy az a kizárólagos művészet, aminek mindenkinek tetszenie _kell_.
Szimpátiánk egyébként kölcsönös.

cottagegasse 2010.11.22. 11:32:50

@21 hónap: Nem tudom, hogy melyik esetben kezdtem nagybetűvel a kettőspont utáni szót.
Továbbá, azt sem állítottam, hogy kizárólag ez az épület számít művészetnek.
Valamit nagyon félreolvastál.

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.22. 11:47:12

@cottagegasse: válaszom egy válasz volt. Kéretik értelmezni.

vitorlázó 2010.11.22. 14:02:58

@zachar: A post valóban jó - a szomorú csak az, hogy milyen indulatokat (is) kavart, amikor már a post maga eltörpült az egymást csavargató vitriolos kommentek mellett.
Vannak ilyen házak, de ha bárkit is vígasztal, nem is kell mindíg Japánba menni értük, itt is lehet találni ilyen extravagánsokat.
...az más kérdés, hogy ebben élni négy gyerekkel meg a hozzá tartozó remazúrival nem igen lehetséges. De attól még van ilyen - és nem is sok keresgélés után lehet meríteni, és találni is jó házakat, amelyek "kilógnak" a hagyományos "ház" fogalomból egy kicsit.
de ettől még élhetők( is lehetnek).

vitorlázó 2010.11.22. 14:29:25

@vitorlázó: íme egy ilyen ház - render, vagy valóság...?
www.epiteszforum.hu/node/17209
...és egy másik:
www.epiteszforum.hu/node/17248
...vannak ilyen házak, vannak ilyen fotók itthon is...
Hajrá, keressetek jó házakat és azokról jó értékelést. Ezzel valóban segítitek a jó ízlés alakulását.
T.

cottagegasse 2010.11.22. 17:04:59

@vitorlázó:

Remek házak!
Azt gondolom, sokkal nagyobb nyilvánosságot kellene kapniuk az ilyen jellegű megoldásoknak. Nagyon ráférne az egész magyar társadalomra, hogy egyre többet találkozzon ilyen jellegű dolgokkal. Ezek hiányában sohasem lépünk túl azon a vizuális kuturálatlanságon, ami az elmúlt 55-60 évet jellemzi. Pedig éppen itt az ideje.

Gratulálok a tervezőnek.
De lehet, hogy a megrendelőnek még inkább...

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2010.11.22. 18:13:16

@cottagegasse:

egen, az a durva, hogy egy közepes építész és egy remek ízlésű megrendelő találkozásából jobb ház születik, mint egy zseniális építész és egy vizuálisan műveletlen megrendelő és egy zseni építész együttműködéséből.

Jóföldi Szabolcs 2010.11.22. 19:27:26

@mcs: Nagyon érdekes, amit írsz! Sokat gondolkozom ezen.
Általános értelemben is azt érzem, hogy ha megbízol valakiben (elhiszed, hogy képes arra, amit elvársz tőle), sokkal több ki tud jönni belőle, ha még bátorítod, ösztönzöd is abban amire felkérted (rendszeresen kifizeted a munkáját, nem elsősorban ezen akarod megspórolni az extrákat...) akkor még lelkesedést is kaphatsz hozzá, és ha még meg is becsülöd, hálás is lesz érte, hogy finanszíroztad az ötletei megvalósulását.
Nagyra értékelem a bátor és intelligens megbízókat!

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2010.11.23. 08:14:44

@Jóföldi Szabolcs:

isten éltesse a bátor és intelligens megbízókat.

csak azt nem tudom, hogy hol bujkálnak. :]

Donor 2010.11.23. 08:29:20

@zachar: Ez tény, a szomszéd utcában van egy ugyan ilyen stílusban épült ház. Azt tuti nem a japó tervezte....ellenben frankón látni, hogy nem tartanak rendet az ott lakók :D

Donor 2010.11.23. 08:33:00

@AnnaKarenina: Ebben igazad van, ha nem funkcionálisan nézem, akkor valóban szép.
Amatőr fotósként tudnék rajta találni elég sok témát. Partykat is jókat lehetne itt rendezni. Egye fene 3. háznak elfogadnám ;-)

Donor 2010.11.23. 08:39:09

@zachar: nézd már ezek is az IKEA-ban vásárolnak? :D

Donor 2010.11.23. 08:45:54

@Öreg Sam: Naja, apámék tetőtérbeépítéses 2 szintes házát azért nem engedték megépíteni eredeti tervek alapján, mert zavarja a légiforgalmat...az utca túloldalán 10 emeletes házak vannak, azok nyilván nem zavarták.

Donor 2010.11.23. 08:58:12

@21 hónap: Azért nézz utána a 3 rétegű ablakok hőszigetelésének. Kicsit gyengébb mint a vakolatlan 30-as Porothermnek.

Donor 2010.11.23. 09:01:56

@21 hónap: Passzivház gépi szellőztetéséről meg annyit, hogy amíg nem éltél ilyenben csak előítéleteid lehetnek.

Donor 2010.11.23. 09:04:26

@lehuto: bocs, nem akarok alkalmazkodni a lakásomhoz, ellenben elvárom hogy fordítva így legyen.

Donor 2010.11.23. 09:18:41

@zachar: Hiába, aZindex címoldalára kikerülni ezzel jár :D

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.23. 09:22:40

@Donor: gondolom, te passzívházban élsz...

Donor 2010.11.23. 10:01:56

@cottagegasse: Mert a művészetben nem lehet eltérő véleménye egy műről senkinek?

Vagy csak 3 bölcsész diploma kellene ahhoz hogy tudjam mi nem tetszik nekem?

Ha így gondolod, neked nem kéne kommentelni.

Donor 2010.11.23. 10:12:25

@21 hónap: ...fogok.
Persze saját kivitelezésben, mert a kivitelezők többsége képtelen alapvető tervezői utasításokat betartani, és ez tényleg tönkreteheti a passzív ház előnyeit és klímáját, ami alapján kialakultak az olyan vélemények a PH-ról mint a tied is.

Szerencsére nekem a családon belül van egy Épület energetikus, egy épület gépész, tervező és én is műszaki vagyok, így van egy kis esély, hogy nem lesz elrontva.

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.23. 10:25:15

@Donor: szóval akkor lakásilag ugyanott állunk.
Nálunk építész van, meg műszaki fordítok tizensok éve, meg mondjuk ezt a könyvet ismerem róla, tekintettel arra, hogy én fordítottam: www.passzivhazakmindenkinek.hu/index.php?action=book&id=1
Egyébként a könyvet egy PH kivitelező adta ki...

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2010.11.23. 10:43:24

@Donor: azért egy 30 éves ciklusra számított komplett energia-mérleg és költségszámítás gyorsan rámutat arra, hogy a passzív ház többe kerül és mellé sokkal rugalmatlanabb, mint egy jól megtervezett nem passzív.

sok a hype, kevés a reális elemzés.

fele annyiból felépíthető egy okos, hagyományos ház, mint egy passzív a fenntartása (ideértve a karbantartást is) pedig töredéke.

ráadásul a termék-életciklusra is tekintettel a passzív házas technológia meglehetősen szennyező.

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.23. 10:48:37

@mcs: az energiamérleg még egész jó - ha nem számolod bele az építőanyag előállítását - ellenben az újrahasznosíthatóság csapnivaló.
90% műanyag, ami mondjuk egy kisméretű téglából okos rétegrenddel, vagy akár sima vályogból, megfelelő vastagsággal - a szalmabáláról nem beszélve - szemben alulmarad. Vastagon...

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2010.11.23. 11:01:37

@21 hónap: igen, pl. csináltam már vályogházat, különösebb trükközés nélkül sokkal jobb hőszigetelést hoztunk ki töredék befektetéssel, ráadásul nincs anyagszállítás, nincs égetés, és tökéletesen újrahasznosítható. no mindegy.

a fő probléma a passzív házzal mégis az, hogy a családok időbeli összetétel-változását nem igazán kezeli.

ha van három gyereked, akik naphosszatt ki-be rohangálnak, meg nyitogatják az ajtókat ablakokat, vagy épp rendszeresen fogadsz vendégeket, akkor hajadra kenheted a hőcserélős szellőzést. arról nem is beszélve, hogy a nagymama akkor is napi 2x szellőztetni fog, ha csak fix ablakaid vannak, mert ő ilyen és kész. :)

Donor 2010.11.23. 12:26:10

@mcs: Téged megvezetett a kőolaj lobbi :))

Az én házam annyiban különbözik a hagyományostól, a mellet, hogy nem terveznek bele hőhidakat, hogy vastag közetgyapot szigetelés lesz rajta (ami 100% természetes anyag akár csak a tégla ami alatta lesz) Ez egyébként a pára áteresztést sem gátolja.

A hőszigetelés azért már elég alap dolog a régi házaknál is, legalább is ha nem akarod a gatyádat is fűtésre költeni miközben dideregsz az egyetlen fűtött szobában. Ez már régóta nem kérdés hogy gazdaságilag megéri e vagy sem. A költségeknél pedig nem a burkoló anyag vastagsága ami jelentős költség, tehát akkor már tehetek rá vastagat is.

Aztán a sima ablakok helyett spéci 3 rétegű légzáró ablakok lesznek. Igen ez jelentősen többe kerül.

Viszont nem lesz kazán, gáz, kémény, valamint klasszikus fűtés rendszer sem. Kb. itt visszajön az ablakok és a rekupátor ára, már ha csak azt nézed mennyibe kerülne egy kémény kiépítése.

Nem kell külön klíma sem, mivel a rekupátor ezt a feladatot is ellátja.

Összességében a megvalósult passzívházak esetén 10%-al kerülnek többe a passzív házak, vagyis azon már régen túl vagyunk hogy megéri e, mert megéri. A kérdés az, hogy hajlandóak vagyunk e változtatni a begyöpösödött szemléleten, hogy a lakást a huzat szellőztesse, és a pára a falakon távozik.

Kevesebb mint 10 év a megtérülés és az élettartam nem kisebb mint a hagyományos háznak.

És hogy szörnyülködhess, még napkollektor és napelem is lesz a házamon. Utóbbi még nem biztos hogy megéri, de nem is ráfizetés. És már csak azért is megéri hogy lássam az ELMŰs bürokrata arcát amikor rájön hogy ők fizetnek nekem :))

Donor 2010.11.23. 12:34:11

@mcs: A "nagymama" tervezi az energetikát, szóval ez tuti nem lesz gond :D

És a ki be mászkálást is jól kezeli a rendszer.
Egyrészt az előszoba az zsilipként működik.
Másrészt a házban enyhe túlnyomás van. Ha kinyitod az ajtót kimegy a meleg, de ami helyette be jön a szellőztető rendszeren azt megfelelő hőmérsékletre felfűti. Igen ez energia veszteség...akár csak a hagyományos házaknál.

A létszám változás sem gond. Egy ember 200W fűtési teljesítményt jelent. Ezt bőven bele lehet számolni egy szabályzott rendszerbe.

Gépészet karbantartása...nem gagyit kell venni.

De magyarázhatom én nektek, mivel ti már elhatároztatok hogy ez rossz, és minden hülyeséget kitaláltok rá, meghallgatni meg úgy sem fogtok.

Donor 2010.11.23. 12:37:08

@mcs: A sima rönkház is eszméletlen jó klímával rendelkezik...csak drágább mint a passzív ház és nem illik bele az igényeimbe, ahogy a vályog sem.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2010.11.23. 12:41:14

@Donor: ha kiszámoltad, hogy neked megéri, hát csináld. nekem aztán mindegy. én számolgattam már párat és úgy tűnik nem igazán térül meg.

hőszigetelni akkor kell, ha a fal rosszul lett tervezve vagy építve. (egy 70cm vastag vályogfalra nem kell kiegészítő hőszigetelés, pl.)

a napkollektor viszont vitán felül megéri, kb. 10-12 év alatt visszahozza az árát egy négyfős családnál.

nem az a kérdés, hogy ráfizetéses-e, hanem az, hogy a tervezett élettartama alatt termel-e annyit, ami az ára + karbantartás - a ráköltött pénz kamatai. ilyen szempontból a napelem még nem elég jó.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2010.11.23. 12:46:09

@Donor: én nem elhatározok, hanem számolok, meg tervezek.

de meggyőzni semmiképp sem akarlak. a passzív ház nem rossz dolog, csak épp az nem igaz rá, hogy hamar megtérül.

ha nálad ez elvi döntés, akkor pl. nincs értelme pénzről beszélni.

terveztem már passzív házat, félpasszívat, meg hagyományost is bőven, vannak tapasztalataim.

te üzemeltettél már ilyen épületet több éven át? vannak tapasztalatokon alapuló adataid?

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.23. 12:48:34

@Donor: ...azért ajánlom kivenni a könyvtárból a fenti könyvet... ;)
Azt meg nem is értem, hogy a rönkháznál olcsóbb a porotherm + kőzetgyapot (aminek az előállítása önmagában iszonyatos energiát emészt fel).
A kollektor jó, napelem helyett próbából megnéznék egy propellert. A hálózati visszatáplálás az én fantáziámat is mozgatta már párszor.

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.23. 12:52:15

@Donor: még egy apróság. Attól, hogy valami agyon van szigetelve, önmagában még nem PH. Az 50 kPa nyomásnak való ellenállás az épületburkon az egyik alapvető elvárás.
Tájékoztatásul: www.passzivhaz-akademia.hu/

Donor 2010.11.23. 13:05:32

@mcs: Számoltunk. Nekem megéri.

Napelem megtérülése 12-20év körül van.
Ez valóban erős határeset, hiszen 30év a várható élettartama, és 5év múlva jóval olcsóbban is meg lehet majd kapni.

Számolgattam a vályogra. Meglepődtem, de tényleg jók a 70cm széles vályogfal eredményei.
Plusz maga a fal adja a hőtároló közeget is.
Azonban vannak olyan okok ami miatt nem tudom alkalmazni, ha csak azt nézzük hogy ez még mindig több energiát fogyaszt mint egy aktív légcserélésű ház.

Donor 2010.11.23. 13:10:31

@21 hónap: Kösz, elég sok könyvön átrágtam magam, tudom hogy működik, de a légzárás leginkább a figyelmes kivitelezésen múlik, nem a drága anyagokon.

Azt nem tudom miért drágább a rönkház, de Budapesten tényleg a luxus kategória, és még bele sem illik a környezeti viszonyokba.

A Tátrába gondolom azért van minden ház fából mert ott az az olcsóbb és praktikusabb.

Donor 2010.11.23. 13:25:21

@mcs: Mint említettem a családban vannak ilyen képzettségű és tapasztalatú mérnökök, akikkel bőven konzultálahtok ezen a téren.
A számolás nekem is megy, elég jól és elhiszem hogy jól kiszámoltad, csak az nem mindegy mit vettél alapul. Elég széles költségtartományt lehet kihozni ugyan arra a célfeladatra. Elég jól le lehet faragni a költségeket ha ismered a megfelelő embereket és tudod min érdemes és mi az amin nem érdemes spórolni.

Vegyük azt, ahogy lebontottam a telkemen lévő régi házat. Kaptam egy 2,2milliós nettó ajánlatot. Ebből a pénzből inkább vettem egy régi Bobcatet, fizettem 1000HUF/óráért dolgos embereket, hozattam konténert és lebontottam magamnak a házat, de megmaradt egy csomó újra hasznosítható építő anyag, és van egy Bobcatem ami iszonyat praktikus és költséghatékony lesz az építkezés alatt.

Mindenki aggódott, hogy nem éri meg ilyen gépet venni, mert drága az üzemeltetése. Eleinte én is aggódtam, de már most megtérült az ára. Üzemeltetési igénye pedig a zéró ilyen kicsi kihasználtság mellet. Ez csak egy példa, de sok más hasonlót is tettem már az életben, és mindig rosszabbra kalkuláltam mint ami a végén kisült belőle. Szóval nem aggódok, a gazdaságossági számításaim miatt :)

Donor 2010.11.23. 13:35:55

@mcs: Ja és nem hiszem azt hogy hamar megtérül.
Nem vagyok sötétzöld környezet védő sem, csak szeretek előre gondolkodni. A házamat a jövőnek építem, nem a jelennek. Akár 50 évre előre kell gondolkodni. Ezért nem polisztirol szigetelés lesz rajta, mert bár az olcsóbb, nem bízok benne hosszú távon.
Persze lehet hogy kibír 30 évet, de akkor már túl öreg leszek, hogy én magam újítsam fel, nyugdíjam pedig úgy se lesz a jelenlegi politikai helyzetet nézve :)

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2010.11.23. 13:37:13

@Donor: nézd, konkrétumok hiányában az ember csakis általános helyzetekről tud beszélni.

az is nyilvánvaló, hogy kivitelezésben jártas mérnökember olcsóbban (és költséghatékonyabban és gyorsabban) tud felépíteni egy házat, mint egy filozófia-ókelta bölcsészet diplomával rendelkező egyetemi tanár. vagy egy fodrász.

de, lássuk be, az emberek többsége nem kivitelezésben jártas mérnökember.

Donor 2010.11.23. 14:26:11

@mcs: Hát ezzel nem lehet vitatkozni. Szerintem ha már épített az ember laikusként, akkor az önmagában nem éri meg.
Kapcsolódó bejegyzések
süti beállítások módosítása