Amikor van egy kis szabadidőm - mint egy tankönyből -, Bo Bergström Bevezetés a vizuális kommunikációba című könyvéből olvasgatok, ami bár főleg a reklámgrafika oldaláról közelítve részletezi a kreatív szakmával kapcsolatos folyamatokat, mégis jópár általános érvényű definíciót fogalmaz meg. A tervezés folyamatáról az ötettől a végeredményig általa meghatározott tizenegy fázis bennem is előhozott néhány gondolatot:
1_Felismerés
"Egy ötlet általában akkor születik meg, amikor felismerjük a problémát."
Rengeteg ötlet úszik el azon, hogy amúgy jó, de nem az adott problémára válaszol. Több megbízónkkal esett már meg, hogy egy ötletünkkel kapcsolatban tetszését fejezte ki, de azt is elmondta, hogy nem akarja az otthonában látni. Hiányt tehát csak akkor fogunk betölteni, ha a hiányt felismertük.
2_Célkitűzés
"Világosan definiálni kell a célt. Mit akarunk elérni? Kinek készítjük a munkánkat?"
Alapvető indítás egy sikeres projektben a feladat megfelelő körülírása. Legtöbbször egy helyiséglista, elképzelés az alapterületre, vagy a tér belmagasságára. Később a körülírás kitérhet a megjelenésre, anyagokra, színekre, ha egy tárgyról van szó annak működtetésével kapcsolatos igényekre.
Ilyen célkitűzés lehet például: barátságos, de mai anyaghasználattal, innovatív, egyedi megoldásokkal tervezett otthon a használhatóság és a fenntarthatóság jegyében. Egy ilyen célkitűzés mellett biztosan nem használunk rideg, taszító anyagogat, de bátrak leszünk a jó helykihasználású technikai megoldásokban, és energiatakarékos rendszereket fogunk alkalmazni.
3_Helyzetelemzés
"Az első megbeszélésen minél teljesebb helyzetelemzést kell készíteni... kezdetben sok lesz a beszéd és kevés a tett, de hosszú távon megéri"
Meg kell ismernünk a körülményeket, a megbízó személyiségét, motivációit. Nem véletlenül kérdezem, beszéltetem leendő ügyfeleinket, mivel tudom, nem egyszer módosul az igényük egy indító beszélgetés után. gyakran derülnek ki ugyanis újabb lehetőségek, amikre nem gondolhattak, vagy éppen derül fény valamilyen feloldhatatlan akadályra, ami meghiúsít valamit. Ha ezek nem derülnek ki rengeteg csapda marad a folyamatban, a tervezés zsákutcába juthat (nem fér el a tervezett ház a telken, kiderül, hogy mégiscsak kell egy külön dolgozószoba...stb.) A legelső információk alapján is be szoktak indulni az öltetek, ám a kreatívokat a folyamatok elején mégis szinte vissza kell fogni, mivel a lehető legtöbb információ összegyűjtése után lehet csak átfogó, minden szempontból választ adó megoldást találni.
4_Előkészületek
"Ebben a fázisban összegyűlik az alapanyag, kérdések merülnek fel, és vázlatos javaslatok hangoznak el"
Lassan leszoknak a megbízók a kockás papírról, talán rájöttek, hogy jobban járnak, ha teljesen önálló véleményt kapnak, így eredeti, és befolyástól mentes megoldásokra számíthatnak. Itt nem szabad sietni, tényleg igaz, hogy a jó munkához idő kell. Engedni kell, hogy bizonyos ötletek a mérlegre kerülve a kukában kössenek ki.
Ebben az időszakban gyakran olyan köröket is megfut a tervező, amit a megbízó jobb, ha nem is lát. korábban elkövettük azt a hibát, hogy a vázlatainkat válogatatlanul mutattuk meg, abból megbízónk olyan részletbe szeretett bele, ami a később kialakult összképbe már egyáltalán nem illett bele, de nem lehetett róla lebeszélni. Kár volt!
5_Nyitottság
"...a kreatív emberek introvertáltak, vagy extrovertáltak is lehetnek. Mindenkinek biztonságban kell éreznie magát egy kreatív csoportban, és mernie kell kimondani legmerészebb, legvadabb ötleteit is!"
Egy csapatban valóban sokféle egyéniség tud együttműködni. A vezető felelőssége, hogy életben tartsa a belső motivációt. hamar ki tud halni ugyanis az a láng, ami az ötleteket begyújtja, ha azt érzékeli, hogy "felesleges az erőlködés, úgyis mindig a főnök megoldása nyer". Ha a lenyúlás működik, és a más tollával való ékeskedés, nem várható el, hogy bárki is beletolja a szürkeállományt.
"A fent leírt nyitottságot az ellenvélemény kimondásakor is alkalmazni kell. Az ellenvetések leggyakoribb fajtái:
Közvetlen: Nem
Rejtett: Igen, de..., vagy: Még meggondoljuk...
Tapasztalatra hivatkozó: Ezt már próbáltuk
Józan észre hivatkozó: Valójában nem arról van szó, hogy..., vagy: Ha jobban belegondolsz...
6_Prioritások
"A kritikáknak közvetlennek és konstruktívnak kell lenniük, és rögtön, szemtől szembe ki kell mondani őket, nem jóval a történtek után...a rossz ötleteket nem szabad csak azért elfogadni, hogy a kollégánkat boldoggá tegyük."
Itt is érvényes, hogy a legegyszerűbb motiváció a dicséret, és a legtöbbet tanulni az építő kritikából lehet. A csapatmunkában azt is be kell látni, hogy működik az egymás inspirálása. Egy idő után nagyon nehéz visszakeresni, hogy kinek az ötlete, milyen átalakuláson át, hova jut el. Ha valaki visszatartja magát, hamar a csapat szélére kerülhet.
7_Szünetek
"A csoportnak néha meg kell állnia, és összegeznie, meddig jutott el...és fontos, hogy a megbeszélések végén mindenki tudja, hogy mit várnak el tőle a következő találkozóig "
A legjobb ötleteim nem a rajzasztalnál, vagy tárgyalás közben szokott születni. Sokszor kell emlékeztetnem megbízóimat, hogy nem fontos "most azonnal" - a megbeszélés közben - kitalálnunk a legmegfelelőbb megoldást, különben lehet, hogy nem is lenne ránk szükség, a legritkább esetben "rajzolgatunk" megbízónk előtt. Nagyon gyakran rendszeres hátúszásaim alkalmával tisztulnak le a halomba hordott információk, és állnak össze eredeti gondolattá. Van úgy, hogy álomból ébred az ember úgy, hogy látta a megoldást, máskor az interneten böngészve kerül elő a megfelelő termék. Kellenek ezek a "szünetek", amik ugyanúgy a kreatív munka részei - most légy okos munkáltató, amikor a munkaidőt kalkulálod!
8_Szakmai fogások
"...néha a szorító határidő, néha az ötletbörze, néha a szerepjáték segít."
A legegyszerűbb, legprimitívebb dolog is inpirálhat. Ismerek olyat, aki a feltett kérdésre a legutolsó pillanatig csak a vállát vonja, de a megbeszélt határidő előtt egy komplett, fejben összerakot választ fogalmaz meg, egy belső kialakult képet képes részletesen leírni. Az illető többszáz fős vállalatot képes vezetni.
Sokszor kell olyan körülménybe, környezetbe, életmódba beleélnünk magunkat, melyekben sosem éltünk. Ilyenkor le kell modelleznünk a helyzet minden részletét, latba vetni minden empatikus képességünket, hogy végül érezhető legyen: tudjuk, miben érzi jól magát megbízónk.
9_Cenzúra
"A belső cenzúra öncenzúra, mely alacsony önértékelésről árulkodik, és veszélyes. A külső cenzúra a törvényi korlátozás, előírások, vagy egy társadalmi, morális közeg is."
Sokszor dobunk ki jó ötleteket is, mivel nem bízunk bennük. A házi zsűri működtetése csak akkor jó, ha valaki mégis merész, bátor döntéseket is képes hozni. Kell tudni kockáztatni, a konzervek egy idő után beszűkülést eredményeznek. Az egyszer már bejött megoldás nemhogy nem motivál többé - bár ismét eladni kényelmes -, de a kreativitás halálát eredményezi.
10_Tisztelet
"A munkának úgy kell folynia, hogy mindenki tiszteletben tartja a másik szerepét...de muszáj ennek mindig így lennie?"
Meglepően jó eredmények tudnak születni, ha az imént említett megszokásokkal szemben a tervezés folyamán olyanok is - mitegy külsősként - megszólalhatnak bizonyos szerepben, akik amúgy nem szoktak. Hogy érthetőbb legyen - egy csapatban van, aki jól kommunikál, de kevésbé látja át a folyamatokat, aztán van, aki jól szervez, de nem annyira eredetik az ötletei, továbbá van, aki sziporkázik, mégsem tudja műszakilag is érvényesíthetően megfogalmazni az elképzeléseket... és sorolhatnám. Ha viszont mindig csak a szüken vett munkaköri mozgásterükben dolgozhatnak a csapattagok, sosem lesznek képesek túllépni saját korlátaikon.
11_Az ötlet
"...több napi, vagy heti gyötődés után valaki megszólal: Figyeljetek, mi lenne ha úgy csinálnánk, hogy...? És íme megszületett az ötlet. Jön a fejlesztés, részletek kidolgozása, és elfogadtatása a különböző résztvevői szinteken..."
Amíg egy ötletből valódi megoldás, életképes produktum születhet, rengeteg dolognak végbe kell menni, ezért kár túl nagy jelentőséget tulajdonítani neki. Illetve, hogy jobban fogalmazzak: sokkal nagyobb jelentőséget kellene tulajdonítani az ötletmenedzselésnek, az eredeti zsenialitás szülte szikrák kidolgozásának és véghezvitelének. Túl sok minden van a fiókban anélkül, hogy érvényre juthatott volna. Nagyon szeretném látni a magyar mecenatúra újbóli felvirágzását, a támogatói körök és az üzleti angyalok megjelenését. Hadd bizonyítsanak az ötletek a gyakorlatban.
"Az ötletet úgy definiálhatjuk, mint egy elméleti megoldást egy problémára, ami mindaddig nem nyeri el értelmét, amíg a gyakorlatban nem bizonyít"