Mi ez?

Valaki azt mondta, hiába pakolta egy térbe mindazt, ami tetszett neki, mégis együtt egy nagy kavalkád lett belőle. Egyre nehezebb választani a sok lehetőség közül! Ez az ARCHIDEA egyik műhely-blogja!

Ajánlott témák

Friss topikok

Címkék

ablak (2) ábrázolás (2) álmennyezet (2) anyag (2) archidea (12) árnyékoló (9) átrium (2) barcelona (4) belmagasság (9) belsőépítész (3) belsőépítészet (27) bemutatás (3) berendezés (2) beton (2) Budapest (2) burkolat (3) bútor (3) design (19) designer (2) dió (2) divat (6) egyedi (24) energiatakarékos (2) építész (14) építészet (29) épület (9) fa (2) fal (9) fehér (6) felelősség (2) felújítás (5) felület (3) fény (5) földszintes (2) fotográfia (2) funkcionális (8) fürdőszoba (2) gardrób (4) gipszkarton (3) graffiti (2) grafika (3) hálószoba (2) hangulat (11) hasonlóság (2) háttér (4) ház (3) helyszín (2) homlokzat (11) innováció (5) inspiráció (3) installáció (4) iroda (2) kandalló (4) kép (2) kert (2) kertkapcsolat (2) kilátás (4) kivitelezés (3) klasszikus (2) (3) kompozíció (5) kontraszt (3) konyha (4) kreatív (3) kreativitás (8) különleges (11) lámpa (2) látvány (15) látványterv (2) látványtervezés (2) látvány tervezés (10) led (2) lépcső (2) luxus (6) makett (2) másolás (2) medence (2) megbízó (4) megoldás (13) minimál (3) minta (2) modellezés (2) modernizmus (2) mosdó (3) művészet (3) nappali (3) naptető (2) növény (5) nyílás (2) organikus (3) ötlet (17) padló (4) pályázat (2) panoráma (3) papír (2) passzív ház (2) példa (2) perspektíva (2) polc (2) probléma (2) rajz (3) retro (2) skicc (13) stílus (4) szakma (2) szekrény (3) szerkezet (6) szín (9) színes (2) szobor (4) tégla (6) telek (4) telekvásárlás (2) tér (11) téralakítás (7) terasz (10) térérzet (8) terv (5) tervezés (33) tervezési folyamat (6) tervezési program (4) tervezés folyamata (2) tervező (2) tervtanács (2) tető (3) trend (6) tv (5) új (2) újrahasznosítás (3) üveg (8) üvegtigris 3 (2) vázlat (2) vélemény (3) velencei biennálé (2) világítás (7) villa (3) víz (5) vizualizáció (5) vörös (5) wenge (2) zaha hadid (2) Címkefelhő

Kérj értesítést a legfrissebb cikkekről, bejegyzésekről

Teret alkotni, vagy alakítani egyaránt kihívás!

2010.11.20. 20:23 Jóföldi Szabolcs

Origami építész módra

Címkék: japán üveg építészet fal épület mosdó különleges

Elgyengültem! Képtelennek érzem most magam, hogy ellenáljak a kísértésnek, hogy bár általában saját munkáim, tapasztalataim, utazásaim kapcsán megfogalmazok kérdésekről, élményeimből írok, ezúttal kivételt ne tegyek és elfogultan ne áradozzak egy japán rezidenciáról, amit Koshugi Hirohisa mutatott be a Prop Position Architecture honlapján.

A vékonyított szegélyekkel megjelenő párkányok, lábakra állított, szinte papírlap szerűen hajtogatott, a párhuzamosokat és a függőlegeseket elfelejtő felületek, nagy üvegajtók elképesztő könnyedséget, és profizmust árasztanak magukból. A nyírfa a terasz közepén, majd a peremen végigfutó uszodai trambulinra emlékeztetető ülőke, az üveglapba ékelt tömör bejárati ajtó, finoman döntött bordás fa mennyezet, nappaliban mennyezeti bevilágító sáv,ferde falapon narancs üveg mosdó, tükör sehol (ja de, a zuhany oldalán krómózott csaptelep), diófa padló, minimálfürdő, bútorok nélkül, pad a kád-medencében, fölötte óriás tolóajtók a teraszra... elegancia felsőfokon.

Mondhatnánk, hogy mindezek nélkül meg lehet lenni. És ez igaz is, dehát sajnálom, odaáig vagyok érte! Alábbiakban minden további kommentár nélkül a ház:

218 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ljubityel 2010.11.21. 15:33:53

@21 hónap:
Az a kocsibejáró, amin a tulaj a házig gurulhat. Az utca sehol sem látszik!
A szomszéd épület felé pedig semmilyen kényes helyiség sem üvegezett!

lehuto 2010.11.21. 15:35:21

Te Zachar, öcsém, te veszed már túl komolyan ezt a szart! Tulajdonképpen mi a faszom fáj neked jobban, az hogy van olyan akinek ez a kéró tetszik a te kurvaracionális belemagyarázásaid ellenére, vagy hogy valakinek van saját véleménye? Különben is, hol vagy? Már órák óta nem osztod az észt. Amúgy meg a földhözragadt khötshöghöknek üzenem, hogy az embernek néha fel kell nôni a lakókörnyezetéhez, oszt ez nem az a hely, ahol a nagyi faliszôttese a lakás éke.

ljubityel 2010.11.21. 15:35:40

Elnézést az ismétlésért, de többszöri F5-re sem jelent meg a kommentem!

ljubityel 2010.11.21. 15:42:00

Megnéztem még egyszer. A bejáró (közterület) irányából semmilyen üvegezett felület nem látszik. Ergo, nincs min keresztül belátni!
A kertész dolgot meg inkább hanyagoljuk!

xlac 2010.11.21. 15:45:58

@ljubityel: Igen mert rájöttél, hogy a kertész mégiscsak belát.:))))

ljubityel 2010.11.21. 15:49:52

@xlac:
Látom rugózol a kertész dolgon!
Ismered a munkaidő fogalmát?
Nos, rágódj el azon, hogy amikor a kertész dolgozik, a tulaj is túráztatja a yen-kombájnt, hogy legyen miből a megvenni a fűmagot!
Ezek rendkívül releváns kérdések!

xlac 2010.11.21. 15:54:57

@ljubityel: És ha a tulaj két hétig táppénzen van mert sokat túráztatta a yen-kombánjt akkor belepi a dzsinzsda a kertet?

Goompah 2010.11.21. 15:58:26

@ljubityel: Hát igen, kissé furcsa. :)

@21 hónap:

Ha jól látom a fürdőszobás képeken, az üvegtáblák eltolhatók, így a mesterséges légcserélés jó időben nem az egyetlen opció.

Ninkyo 2010.11.21. 15:59:28

@lehuto:
Ne haragudj, de miért kell trágár faszomöccse trollként viselkedni? Nem vagy úriember.

Ninkyo 2010.11.21. 16:02:01

@a chinese lollipop man:
"Szerinted hányan olvastak az itt kommentelők közül Corbusiert, Framptont vagy egyszerűen csak a Beke-féle középiskolás művtöri könyvet?"

Tudod, sokan csak élni szeretnénk a házban.
Ezt rólad írták:
modoros.blog.hu/2010/09/24/olvasoi_rovat_az_epitomuvesz

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.21. 16:03:34

@Goompah: akkor előveszem a vastag cerkát, hogy jól érthető legyek:
Egyetértettem veled, ugyanis van olyan szerkezet (passzívházban, jelen esetben), ami simán hozza a jó értékeket. Szó nem volt arról, hogy az origamiházban nem lehet ablakot nyitni. Az csupán egy mellékszál volt az eszmefuttatásomban, hogy miért utálom a passzívházat.
Elnézést, bonyolult vagyok :)

venszivar 2010.11.21. 16:04:45

Nagyon tetszik ! Elfogadnám.Telek van hozzá....

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.21. 16:05:16

@ljubityel: izé, most néztem a legelső képet. A fű olyan fekete? Ki köll rúgni a kertészt!
Főleg, hogy hálózatszerűen terjed a feketeség, tehát valóban feltételezhető valamiféle településszerkezet, pl. nyaraló vagy fallal körülvett, qrvadrága lakópark.

Dr.Betépett felhasználó 2010.11.21. 16:07:28

Ecceri ember zsiráfláttán:
Szép-szép,de otthonra (otthonnak) nem kéne.
5 perc benntartózkodás pont elég lenne,hogy meneküljek kifele ebbűl a kecóból.
Úgyis mint leparasztozott kommentelő.

Dr.Betépett felhasználó 2010.11.21. 16:16:13

@venszivar: Én is elfogadnám,mert telek van hozzá.....nagy-nagy telek.Aztán lebontatnám ezt a nemtommit,és építtetnék rá egy szalmatetős,régi formátumú házat,természetesen a mai kornak megfelelő berendezéssel.
Ha arra gondolok,hogy első dolgom lenne ebbe az aqváriumba 560 km beláthatatlansági drapériát felrakni,kiver a víz.Egy család életteréhez igenis jár az elzártság,és az intimitás lehetősége .

irodai gerilla 2010.11.21. 16:17:30

Lájkolom :)
munkakedv. blog.hu/2010/11/18/bortonszleng

Goompah 2010.11.21. 16:31:12

@21 hónap:

Ó, dehogy vagy bonyolult, én vok eccerű. :)

Na de komolyan, ha megkérdezhetlek, mert én nem vagyok szakember és tapasztalatom sincs az említett 3 rétegű ablakokkal. Mi teszi a 3 rétegűt kellemetlenné, amikor a 2 rétegűre tudtommal (de tévedhetek) nem szokott panasz lenni, te sem mondtál rá rosszat? Vélhetően nem a tökéletes légzárás. Talán ezeken a 3 rétegű üvegeken van olyan bevonat, ami a lakásba visszaveri a nagyobb hullámhosszú infravörös sugarakat és ezt érzed kellemetlennek? Vagy más?

zachar 2010.11.21. 16:52:24

@Goompah:
"Háromszor akkora - háromszor annyi - ugye észrevetted, hogy ezt írtad? Nos, épp ez a lineáris összefüggés nem igaz. "

1. De egy normális házban nincsenek ekkora üvegfelületek, és a terek is jóval kisebbek.
2. Adott tér kifütéséről beszéltünk.

zachar 2010.11.21. 16:56:22

@ljubityel:
"Elgurult a popcorn a multiplexben, rászóltak mert zörgött a zacsi, és nem jött össze neki a discóban a figura!"

:)

"Annyi köze az építészethez, és a kultúrához, mint egy ganajtúrónak!"

Maradj ontopik...

Mylady 2010.11.21. 16:56:39

Nyugodtan vessetek a mókusok elé, de ez nekem sem tetszik. A környezet tetszik, a ház nem. Túl hideg/rideg. Szerintem belakhatatlan.
A nagy ablakfelület még hagyján, ha van megfelelő árnyékolás, akkor rendben van. De miért ferdék a falak? Én végig azt hinném, éppen összedőlni készül a ház.

Biztonsági tanácsadó 2010.11.21. 16:56:57

Szép szép, de hol a medence?

egy nik a sok közül 2010.11.21. 16:59:20

HAHÓ T. JÓFÖLDI SZABOLCS!

A képeket honnan teccett bányászni?

Én ezt az oldalt találtam
japan-architects.com/projects/detail_thickbox/8128/plang:en-gb?TB_iframe=true&width=850&height=570

de ott nem ekkorában és nem pont ezek a képek vannak fent.

Szóval hol lehet ezeket a képeket felleleni?

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.21. 17:00:36

@Goompah: nem maga a 3 réteg a kellemetlen, hanem az, hogy a PH attól PH, hogy 50 kPa nyomásnál még nem lehet érzékelhető szivárgás a ház külső burkán. Azaz a háromrétegű üveg (aminek egyébként tényleg nagyon jó a hőszigetelése), meg a 20-40 cm hőszigetelés (!) a külső falakon úgy zár, mintha egy nejlonzacskóba fújnák a levegőt. Innentől kezdve pedig szükség van a gépi szellőztetésre, különben a "visszanyerjük a testhődből termelt energiát" és egyéb lózungok nemes egyszerűséggel fulladásos halálhoz és nem mellesleg penészparadicsomhoz vezetnek - erős túlzással. Ugyanis az elhasznált levegő mellett természetesen a pára sem tud kimenni... ellentétben az üknagyszüleim tömésházával, ahol a szerény 60 cm vert fal fel tudja venni a párát, a dupla ablakok pedig pont annyi levegőt eresztenek be, hogy akkor sincs gond, ha egész télen nem nyitják ki - mégsem fullad meg senki a fatüzelés mellett sem.
Szóval óvatosan bánnék a hihg-tech építőanyagokkal, ami a póklábon álló dobozháznál viszont valószínűleg elengedhetetlen a gazdaságos üzemeltetéshez.

Jamesboci 2010.11.21. 17:01:51

praktikus. ülök a budin, mint egy kirakatban a körúton. oszt még a gázszámla is..

nemezisazis 2010.11.21. 17:16:14

miért menő egy kívül-belül pláza jellegű épületet felhúzni lakóháznak?

építészet. az.

Goompah 2010.11.21. 17:19:07

@zachar: Nem érted, de mindegy. Nekem nem fáj és a jelek szerint neked sem. Mindenki hepi. :)

zachar 2010.11.21. 17:19:45

@nemezisazis:
Lehet vele oltani, meg mucsaizni azt, akinek nem tetszik... csak a szokásos übermensch kellék... ha van egy valag pénzed, ez a legjobb módja, hogy fitogtasd.

zachar 2010.11.21. 17:23:21

@Jamesboci:
"ülök a budin, mint egy kirakatban a körúton."

Hehh, te Dzséniasz!
Ha valaki megvalósítaná, és csillagászati összegért kiadná bérbe, tolonganának érte... :)

Goompah 2010.11.21. 17:27:19

@21 hónap:

Most már értelek. A hőcserélős szellőztetés valóban elengedhetetlen ilyen esetekben. És azt már én is tapasztaltam, hogy pl. kinyithatatlan ablakú irodákban hiába van a páratartalmat is szabályozó klíma, mégis kissé fullasztó érzés, és nem az elhasznált levegő miatt. Bár nem vagyok biztos abban, hogy ilyen helyeken hibátlan a mesterséges szellőzés.

zachar 2010.11.21. 17:34:19

@Ninkyo:
"Ezt rólad írták:
modoros.blog.hu/2010/09/24/olvasoi_rovat_az_epitomuvesz"

Szoktam olvasni a modorost, de ez valahogy kimaradt...
Ííí, itt néhány elszállt figurára nagyon illik. :)

zachar 2010.11.21. 17:36:46

Szabadjon megjegyezni a t. blogger úrnak, hogy 150 kommentnél tartunk.
A korábbi posztjaihoz képest ez átlagosan úgy 150-szeres növekedés, tehát érezze megtisztelve magát, jó poszt.

lakohaz 2010.11.21. 17:53:16

Jó ház, kár hogy itt nem lehet megcsinálni 1 hektár alatti területen... Csak nekem tűnt fel, hogy látványterv?

zachar 2010.11.21. 18:02:05

@lakohaz:
Nem látványterv... 2007-ben megépült.

zachar 2010.11.21. 18:05:14

Bocs, 2009, a mellékelt képeket Kohichi Torimura FOTÓZTA

lakohaz 2010.11.21. 18:10:54

lehet, hogy megépült, de ezek akkor is renderek... a fürdőszoba, és a nappali képeken látszik, valamint ennyire feszített víz sem igazán létezik

lakohaz 2010.11.21. 18:12:10

a lámpás képeken meg kicsit sok a GI :)

zachar 2010.11.21. 18:16:15

@lakohaz:
Jó, hát ha te így látod... a képek mellett ott a fotós copyrightja.
Nagy vagy...
GI...

lakohaz 2010.11.21. 18:19:29

@zachar: Copyright a látványtervezőnek is jár... 11. képen sem látod, hogy csak mögé van rakva a cucc??

zachar 2010.11.21. 18:33:51

@lakohaz:
Miből?
Hogy ki van égve az ég, és ez már túl realisztikus?
Foglalkozom rendereléssel nagy ritkán, és láttam már jópár látványtervet...
3d renderelt képhez sohasem írnak fotós kopirájtot...

japan-architects.com/prop-position/projects.html?lang=en-gb

Photo: Kohichi Torimura

zachar 2010.11.21. 18:39:15

@egy nik a sok közül:
Nem jó két okból sem:
1. kívülről nem lehet belátni
2. nem kerül csillagászati pénzbe

Tehát a sznobok szarok_rátok_proletárok törekvése nem valósul, nem valósulhat meg maradéktalanul.

Goompah 2010.11.21. 18:49:53

Ilyen kicsi képeken nehéz meglátni bármit is, de az feltűnő, hogy óriási a felvételek mélységélessége. Ez viszont lehet az erős kicsinyítés miatt is. Eredeti méretnél meg lehetne vizsgálni az objektív tipikus hibáit, pl. a kromatikus aberráció és hasonlók meglétét, ez egyértelműen eldöntené a kérdést.

Azért az utolsó előtti képen kissé szokatlan, hogy a jól megvilágított belső mellett látható az égbolt, sőt még a tükörben is.

Viszont a külső képek biztosan valódiak, erről árulkodik az objektív vignettálása is, amit szerintem a látványtervekben nem szimulálnak.

zachar 2010.11.21. 19:30:01

"Azért az utolsó előtti képen kissé szokatlan, hogy a jól megvilágított belső mellett látható az égbolt, sőt még a tükörben is."

Van ilyen fázisa is a sötétedésnek...
Hogy a tükörben is látszik az ég?
Mit vártál?
Démont?

zachar 2010.11.21. 19:31:15

@Goompah:
"Viszont a külső képek biztosan valódiak, erről árulkodik az objektív vignettálása is, amit szerintem a látványtervekben nem szimulálnak."

Öhömböhöm, nem biztos... simán lehet ilyen képeket renderelni is (+/- vignettálás)

zachar 2010.11.21. 19:32:47

Hopp, mégis render?
Utolsó előtti-előtti kép.
Szembe a tükörrel?????
Nem látszik a fotós... :)

zachar 2010.11.21. 19:34:09

Még a végén kiderül, hogy maradt projekt a sznobkégli... :)

Goompah 2010.11.21. 20:00:19

@zachar:

Tudom, hogy van, de érdekes, mennyire zajmentes. Persze ez is lehet a kicsinyítéstől.

"simán lehet ilyen képeket renderelni is (+/- vignettálás)"

Hihetetlen, csak nem te is ismersz képszerkesztő programokat? Én látványtervről beszéltem.

"Nem látszik a fotós... :)"

Te tényleg egy hülye pöcs vagy. :(

zachar 2010.11.21. 20:06:27

@Goompah: Mi az, hogy hülye pöcs vagyok??
Faszom tele van már veled.

Dicséret illet, amiért kiszúrtam a tükrös képet.
Render.
Mondom RENDER.

u.i.: te beszélhetsz látványtervről, attól még rátehették a 3d generált képre a vinyettálást utólag, mert ők nem olyan korlátoltak, mint te. Profi fotós még véletlenül sem dolgozik vacak objektívvel, vagy ha mégis azzal kénytelen, akkor utólag korrigál... még hogy vinyettál... :))

Goompah 2010.11.21. 20:54:36

@zachar:

"Mi az, hogy hülye pöcs vagyok??"

Hm, nem ismered ezt a kifejezést? Esetleg nézz utána a szlengszótárban.

Profi objektív is vignettál, max. kisebb mértékben.

"te beszélhetsz látványtervről, attól még rátehették a 3d generált képre a vinyettálást utólag"

Aha, szóval a profi fotós korrigálja a lencsehibát, de a profi renderelő direkt azt a benyomást akarja kelteni, hogy ő egy szar objektívvel dolgozó fotós. Logikus, még ha csak neked is. Ettől persze még bármi lehet, de a helyedben nem állítanám olyan határozottan, hogy renderelt képek.

ljubityel 2010.11.21. 20:54:51

@zachar:
A tükrös kép fotó!
A horizont a pult és a tükör között van, ezért nem látszik a gép tükörképe!

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2010.11.21. 21:32:10

mindegyik kép fotó, nem is értem, hogy merülhetett fel a render.

méghozzá elég jó fotók.

Jóföldi Szabolcs 2010.11.21. 23:10:51

@egy nik a sok közül: Kedves nik! A tervező honlapja www.prop-position.co.jp/

Talán így estére már lehet, hogy nem állok neki választ fogalmazni minden nyitva maradt kérdésre... nekem továbbra is tetszik!

Ninkyo 2010.11.22. 10:31:59

@mcs:

"mindegyik kép fotó, nem is értem, hogy merülhetett fel a render.
méghozzá elég jó fotók."

Talán épp ezért.
A mai renderelt képek gyakran alig megkülönböztethetőek az eléggé jó fotóktól.

cottagegasse 2010.11.22. 10:55:55

Elkeserítő a hosszászólók döntő többségének kisszerűsége.
Irigy proletárok, vagy ízléssel nem rendelkező megfejtők.
Ha tetszik, ha nem ez művészet.
Akinek nem tetszik, az ne nézegesse, de ne is szóljon hozzá, mert ebben az esetben is igaz: "ha csendben maradtál volna, bölcs maradtál volna".
Vagy tényleg mindenki ennyire ért a modern építészethez?
És tényleg mindenkinek ennyire fejlett a szép és az arányérzéke?
A válaszért elég csak körültekinteni Magyarországon.

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.22. 10:59:18

@cottagegasse: lehet, hogy proli vagyok, de legalább a helyesírásom nem csapnivaló :)

cottagegasse 2010.11.22. 11:02:09

@ljubityel: "Azért mosolyogni való a sok fanyalgó komment! Gondolom, szívesen mellétennék a saját, sokkal jobbnak gondolt kecójukat, csak hogy megtudjuk a tutit!
:-)"

Igen. Ott a pont!

Lássuk hát a fanyalgók saját készítésű fotóit a kivételes belső terekről, ahol élnek!
Gyanítható, hogy mind a fotók, mind pedig a belsőépítészet kenterbe veri a bejegyzés apropóját adó ingatlant, illetve az arról készült fotókat!

Ha gondoljátok, szívesen létrehozok egy felületet, ahová ki-ki feltöltheti a saját fotóit!

Nosza!

cottagegasse 2010.11.22. 11:12:38

@21 hónap: Az meglehet, és úgy sejtem, hogy véletlenül sem szoktál hibázni.
Gondolom, a mondat kezdőbetűje már egy ideje kisbetűvel írandó, illetve a mondat végére sem kell írásjel, csak én még nem találkoztam ezekkel az új nyelvtani szabályokkal.
Jaj, de szeretem az ilyen embereket!

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.22. 11:23:03

@cottagegasse: a kettőspont után nem jön nagybetű...
Egyébként nem, valóban rengeteg hibát vétek. De ettől még nem állítom egy művészi fadobozról, hogy az a kizárólagos művészet, aminek mindenkinek tetszenie _kell_.
Szimpátiánk egyébként kölcsönös.

cottagegasse 2010.11.22. 11:32:50

@21 hónap: Nem tudom, hogy melyik esetben kezdtem nagybetűvel a kettőspont utáni szót.
Továbbá, azt sem állítottam, hogy kizárólag ez az épület számít művészetnek.
Valamit nagyon félreolvastál.

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.22. 11:47:12

@cottagegasse: válaszom egy válasz volt. Kéretik értelmezni.

vitorlázó 2010.11.22. 14:02:58

@zachar: A post valóban jó - a szomorú csak az, hogy milyen indulatokat (is) kavart, amikor már a post maga eltörpült az egymást csavargató vitriolos kommentek mellett.
Vannak ilyen házak, de ha bárkit is vígasztal, nem is kell mindíg Japánba menni értük, itt is lehet találni ilyen extravagánsokat.
...az más kérdés, hogy ebben élni négy gyerekkel meg a hozzá tartozó remazúrival nem igen lehetséges. De attól még van ilyen - és nem is sok keresgélés után lehet meríteni, és találni is jó házakat, amelyek "kilógnak" a hagyományos "ház" fogalomból egy kicsit.
de ettől még élhetők( is lehetnek).

vitorlázó 2010.11.22. 14:29:25

@vitorlázó: íme egy ilyen ház - render, vagy valóság...?
www.epiteszforum.hu/node/17209
...és egy másik:
www.epiteszforum.hu/node/17248
...vannak ilyen házak, vannak ilyen fotók itthon is...
Hajrá, keressetek jó házakat és azokról jó értékelést. Ezzel valóban segítitek a jó ízlés alakulását.
T.

cottagegasse 2010.11.22. 17:04:59

@vitorlázó:

Remek házak!
Azt gondolom, sokkal nagyobb nyilvánosságot kellene kapniuk az ilyen jellegű megoldásoknak. Nagyon ráférne az egész magyar társadalomra, hogy egyre többet találkozzon ilyen jellegű dolgokkal. Ezek hiányában sohasem lépünk túl azon a vizuális kuturálatlanságon, ami az elmúlt 55-60 évet jellemzi. Pedig éppen itt az ideje.

Gratulálok a tervezőnek.
De lehet, hogy a megrendelőnek még inkább...

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2010.11.22. 18:13:16

@cottagegasse:

egen, az a durva, hogy egy közepes építész és egy remek ízlésű megrendelő találkozásából jobb ház születik, mint egy zseniális építész és egy vizuálisan műveletlen megrendelő és egy zseni építész együttműködéséből.

Jóföldi Szabolcs 2010.11.22. 19:27:26

@mcs: Nagyon érdekes, amit írsz! Sokat gondolkozom ezen.
Általános értelemben is azt érzem, hogy ha megbízol valakiben (elhiszed, hogy képes arra, amit elvársz tőle), sokkal több ki tud jönni belőle, ha még bátorítod, ösztönzöd is abban amire felkérted (rendszeresen kifizeted a munkáját, nem elsősorban ezen akarod megspórolni az extrákat...) akkor még lelkesedést is kaphatsz hozzá, és ha még meg is becsülöd, hálás is lesz érte, hogy finanszíroztad az ötletei megvalósulását.
Nagyra értékelem a bátor és intelligens megbízókat!

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2010.11.23. 08:14:44

@Jóföldi Szabolcs:

isten éltesse a bátor és intelligens megbízókat.

csak azt nem tudom, hogy hol bujkálnak. :]

Donor 2010.11.23. 08:29:20

@zachar: Ez tény, a szomszéd utcában van egy ugyan ilyen stílusban épült ház. Azt tuti nem a japó tervezte....ellenben frankón látni, hogy nem tartanak rendet az ott lakók :D

Donor 2010.11.23. 08:33:00

@AnnaKarenina: Ebben igazad van, ha nem funkcionálisan nézem, akkor valóban szép.
Amatőr fotósként tudnék rajta találni elég sok témát. Partykat is jókat lehetne itt rendezni. Egye fene 3. háznak elfogadnám ;-)

Donor 2010.11.23. 08:39:09

@zachar: nézd már ezek is az IKEA-ban vásárolnak? :D

Donor 2010.11.23. 08:45:54

@Öreg Sam: Naja, apámék tetőtérbeépítéses 2 szintes házát azért nem engedték megépíteni eredeti tervek alapján, mert zavarja a légiforgalmat...az utca túloldalán 10 emeletes házak vannak, azok nyilván nem zavarták.

Donor 2010.11.23. 08:58:12

@21 hónap: Azért nézz utána a 3 rétegű ablakok hőszigetelésének. Kicsit gyengébb mint a vakolatlan 30-as Porothermnek.

Donor 2010.11.23. 09:01:56

@21 hónap: Passzivház gépi szellőztetéséről meg annyit, hogy amíg nem éltél ilyenben csak előítéleteid lehetnek.

Donor 2010.11.23. 09:04:26

@lehuto: bocs, nem akarok alkalmazkodni a lakásomhoz, ellenben elvárom hogy fordítva így legyen.

Donor 2010.11.23. 09:18:41

@zachar: Hiába, aZindex címoldalára kikerülni ezzel jár :D

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.23. 09:22:40

@Donor: gondolom, te passzívházban élsz...

Donor 2010.11.23. 10:01:56

@cottagegasse: Mert a művészetben nem lehet eltérő véleménye egy műről senkinek?

Vagy csak 3 bölcsész diploma kellene ahhoz hogy tudjam mi nem tetszik nekem?

Ha így gondolod, neked nem kéne kommentelni.

Donor 2010.11.23. 10:12:25

@21 hónap: ...fogok.
Persze saját kivitelezésben, mert a kivitelezők többsége képtelen alapvető tervezői utasításokat betartani, és ez tényleg tönkreteheti a passzív ház előnyeit és klímáját, ami alapján kialakultak az olyan vélemények a PH-ról mint a tied is.

Szerencsére nekem a családon belül van egy Épület energetikus, egy épület gépész, tervező és én is műszaki vagyok, így van egy kis esély, hogy nem lesz elrontva.

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.23. 10:25:15

@Donor: szóval akkor lakásilag ugyanott állunk.
Nálunk építész van, meg műszaki fordítok tizensok éve, meg mondjuk ezt a könyvet ismerem róla, tekintettel arra, hogy én fordítottam: www.passzivhazakmindenkinek.hu/index.php?action=book&id=1
Egyébként a könyvet egy PH kivitelező adta ki...

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2010.11.23. 10:43:24

@Donor: azért egy 30 éves ciklusra számított komplett energia-mérleg és költségszámítás gyorsan rámutat arra, hogy a passzív ház többe kerül és mellé sokkal rugalmatlanabb, mint egy jól megtervezett nem passzív.

sok a hype, kevés a reális elemzés.

fele annyiból felépíthető egy okos, hagyományos ház, mint egy passzív a fenntartása (ideértve a karbantartást is) pedig töredéke.

ráadásul a termék-életciklusra is tekintettel a passzív házas technológia meglehetősen szennyező.

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.23. 10:48:37

@mcs: az energiamérleg még egész jó - ha nem számolod bele az építőanyag előállítását - ellenben az újrahasznosíthatóság csapnivaló.
90% műanyag, ami mondjuk egy kisméretű téglából okos rétegrenddel, vagy akár sima vályogból, megfelelő vastagsággal - a szalmabáláról nem beszélve - szemben alulmarad. Vastagon...

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2010.11.23. 11:01:37

@21 hónap: igen, pl. csináltam már vályogházat, különösebb trükközés nélkül sokkal jobb hőszigetelést hoztunk ki töredék befektetéssel, ráadásul nincs anyagszállítás, nincs égetés, és tökéletesen újrahasznosítható. no mindegy.

a fő probléma a passzív házzal mégis az, hogy a családok időbeli összetétel-változását nem igazán kezeli.

ha van három gyereked, akik naphosszatt ki-be rohangálnak, meg nyitogatják az ajtókat ablakokat, vagy épp rendszeresen fogadsz vendégeket, akkor hajadra kenheted a hőcserélős szellőzést. arról nem is beszélve, hogy a nagymama akkor is napi 2x szellőztetni fog, ha csak fix ablakaid vannak, mert ő ilyen és kész. :)

Donor 2010.11.23. 12:26:10

@mcs: Téged megvezetett a kőolaj lobbi :))

Az én házam annyiban különbözik a hagyományostól, a mellet, hogy nem terveznek bele hőhidakat, hogy vastag közetgyapot szigetelés lesz rajta (ami 100% természetes anyag akár csak a tégla ami alatta lesz) Ez egyébként a pára áteresztést sem gátolja.

A hőszigetelés azért már elég alap dolog a régi házaknál is, legalább is ha nem akarod a gatyádat is fűtésre költeni miközben dideregsz az egyetlen fűtött szobában. Ez már régóta nem kérdés hogy gazdaságilag megéri e vagy sem. A költségeknél pedig nem a burkoló anyag vastagsága ami jelentős költség, tehát akkor már tehetek rá vastagat is.

Aztán a sima ablakok helyett spéci 3 rétegű légzáró ablakok lesznek. Igen ez jelentősen többe kerül.

Viszont nem lesz kazán, gáz, kémény, valamint klasszikus fűtés rendszer sem. Kb. itt visszajön az ablakok és a rekupátor ára, már ha csak azt nézed mennyibe kerülne egy kémény kiépítése.

Nem kell külön klíma sem, mivel a rekupátor ezt a feladatot is ellátja.

Összességében a megvalósult passzívházak esetén 10%-al kerülnek többe a passzív házak, vagyis azon már régen túl vagyunk hogy megéri e, mert megéri. A kérdés az, hogy hajlandóak vagyunk e változtatni a begyöpösödött szemléleten, hogy a lakást a huzat szellőztesse, és a pára a falakon távozik.

Kevesebb mint 10 év a megtérülés és az élettartam nem kisebb mint a hagyományos háznak.

És hogy szörnyülködhess, még napkollektor és napelem is lesz a házamon. Utóbbi még nem biztos hogy megéri, de nem is ráfizetés. És már csak azért is megéri hogy lássam az ELMŰs bürokrata arcát amikor rájön hogy ők fizetnek nekem :))

Donor 2010.11.23. 12:34:11

@mcs: A "nagymama" tervezi az energetikát, szóval ez tuti nem lesz gond :D

És a ki be mászkálást is jól kezeli a rendszer.
Egyrészt az előszoba az zsilipként működik.
Másrészt a házban enyhe túlnyomás van. Ha kinyitod az ajtót kimegy a meleg, de ami helyette be jön a szellőztető rendszeren azt megfelelő hőmérsékletre felfűti. Igen ez energia veszteség...akár csak a hagyományos házaknál.

A létszám változás sem gond. Egy ember 200W fűtési teljesítményt jelent. Ezt bőven bele lehet számolni egy szabályzott rendszerbe.

Gépészet karbantartása...nem gagyit kell venni.

De magyarázhatom én nektek, mivel ti már elhatároztatok hogy ez rossz, és minden hülyeséget kitaláltok rá, meghallgatni meg úgy sem fogtok.

Donor 2010.11.23. 12:37:08

@mcs: A sima rönkház is eszméletlen jó klímával rendelkezik...csak drágább mint a passzív ház és nem illik bele az igényeimbe, ahogy a vályog sem.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2010.11.23. 12:41:14

@Donor: ha kiszámoltad, hogy neked megéri, hát csináld. nekem aztán mindegy. én számolgattam már párat és úgy tűnik nem igazán térül meg.

hőszigetelni akkor kell, ha a fal rosszul lett tervezve vagy építve. (egy 70cm vastag vályogfalra nem kell kiegészítő hőszigetelés, pl.)

a napkollektor viszont vitán felül megéri, kb. 10-12 év alatt visszahozza az árát egy négyfős családnál.

nem az a kérdés, hogy ráfizetéses-e, hanem az, hogy a tervezett élettartama alatt termel-e annyit, ami az ára + karbantartás - a ráköltött pénz kamatai. ilyen szempontból a napelem még nem elég jó.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2010.11.23. 12:46:09

@Donor: én nem elhatározok, hanem számolok, meg tervezek.

de meggyőzni semmiképp sem akarlak. a passzív ház nem rossz dolog, csak épp az nem igaz rá, hogy hamar megtérül.

ha nálad ez elvi döntés, akkor pl. nincs értelme pénzről beszélni.

terveztem már passzív házat, félpasszívat, meg hagyományost is bőven, vannak tapasztalataim.

te üzemeltettél már ilyen épületet több éven át? vannak tapasztalatokon alapuló adataid?

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.23. 12:48:34

@Donor: ...azért ajánlom kivenni a könyvtárból a fenti könyvet... ;)
Azt meg nem is értem, hogy a rönkháznál olcsóbb a porotherm + kőzetgyapot (aminek az előállítása önmagában iszonyatos energiát emészt fel).
A kollektor jó, napelem helyett próbából megnéznék egy propellert. A hálózati visszatáplálás az én fantáziámat is mozgatta már párszor.

21 hónap · http://www.reprintkiado.hu 2010.11.23. 12:52:15

@Donor: még egy apróság. Attól, hogy valami agyon van szigetelve, önmagában még nem PH. Az 50 kPa nyomásnak való ellenállás az épületburkon az egyik alapvető elvárás.
Tájékoztatásul: www.passzivhaz-akademia.hu/

Donor 2010.11.23. 13:05:32

@mcs: Számoltunk. Nekem megéri.

Napelem megtérülése 12-20év körül van.
Ez valóban erős határeset, hiszen 30év a várható élettartama, és 5év múlva jóval olcsóbban is meg lehet majd kapni.

Számolgattam a vályogra. Meglepődtem, de tényleg jók a 70cm széles vályogfal eredményei.
Plusz maga a fal adja a hőtároló közeget is.
Azonban vannak olyan okok ami miatt nem tudom alkalmazni, ha csak azt nézzük hogy ez még mindig több energiát fogyaszt mint egy aktív légcserélésű ház.

Donor 2010.11.23. 13:10:31

@21 hónap: Kösz, elég sok könyvön átrágtam magam, tudom hogy működik, de a légzárás leginkább a figyelmes kivitelezésen múlik, nem a drága anyagokon.

Azt nem tudom miért drágább a rönkház, de Budapesten tényleg a luxus kategória, és még bele sem illik a környezeti viszonyokba.

A Tátrába gondolom azért van minden ház fából mert ott az az olcsóbb és praktikusabb.

Donor 2010.11.23. 13:25:21

@mcs: Mint említettem a családban vannak ilyen képzettségű és tapasztalatú mérnökök, akikkel bőven konzultálahtok ezen a téren.
A számolás nekem is megy, elég jól és elhiszem hogy jól kiszámoltad, csak az nem mindegy mit vettél alapul. Elég széles költségtartományt lehet kihozni ugyan arra a célfeladatra. Elég jól le lehet faragni a költségeket ha ismered a megfelelő embereket és tudod min érdemes és mi az amin nem érdemes spórolni.

Vegyük azt, ahogy lebontottam a telkemen lévő régi házat. Kaptam egy 2,2milliós nettó ajánlatot. Ebből a pénzből inkább vettem egy régi Bobcatet, fizettem 1000HUF/óráért dolgos embereket, hozattam konténert és lebontottam magamnak a házat, de megmaradt egy csomó újra hasznosítható építő anyag, és van egy Bobcatem ami iszonyat praktikus és költséghatékony lesz az építkezés alatt.

Mindenki aggódott, hogy nem éri meg ilyen gépet venni, mert drága az üzemeltetése. Eleinte én is aggódtam, de már most megtérült az ára. Üzemeltetési igénye pedig a zéró ilyen kicsi kihasználtság mellet. Ez csak egy példa, de sok más hasonlót is tettem már az életben, és mindig rosszabbra kalkuláltam mint ami a végén kisült belőle. Szóval nem aggódok, a gazdaságossági számításaim miatt :)

Donor 2010.11.23. 13:35:55

@mcs: Ja és nem hiszem azt hogy hamar megtérül.
Nem vagyok sötétzöld környezet védő sem, csak szeretek előre gondolkodni. A házamat a jövőnek építem, nem a jelennek. Akár 50 évre előre kell gondolkodni. Ezért nem polisztirol szigetelés lesz rajta, mert bár az olcsóbb, nem bízok benne hosszú távon.
Persze lehet hogy kibír 30 évet, de akkor már túl öreg leszek, hogy én magam újítsam fel, nyugdíjam pedig úgy se lesz a jelenlegi politikai helyzetet nézve :)

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2010.11.23. 13:37:13

@Donor: nézd, konkrétumok hiányában az ember csakis általános helyzetekről tud beszélni.

az is nyilvánvaló, hogy kivitelezésben jártas mérnökember olcsóbban (és költséghatékonyabban és gyorsabban) tud felépíteni egy házat, mint egy filozófia-ókelta bölcsészet diplomával rendelkező egyetemi tanár. vagy egy fodrász.

de, lássuk be, az emberek többsége nem kivitelezésben jártas mérnökember.

Donor 2010.11.23. 14:26:11

@mcs: Hát ezzel nem lehet vitatkozni. Szerintem ha már épített az ember laikusként, akkor az önmagában nem éri meg.
Kapcsolódó bejegyzések
süti beállítások módosítása